Walmart en Plenty Unlimited gaan een strategisch partnerschap aan om te investeren in 'Plenty'; een bedrijf dat zich focust op indoor vertical farming. Met deze investering is $400 miljoen gemoeid. Walmart wil de technologie van Plenty gebruiken om meer verse producten te kunnen leveren.
Door de commerciële langetermijnovereenkomst kan retailer Walmart de bladgroenten van Plenty voor alle Californische filialen inkopen. Walmart is de eerste grote Amerikaanse retailer die aanzienlijk investeert in verticale landbouw. Het bedrijf ziet grote kansen met het oog op duurzaamheid en het reduceren van verspilling.
Meerdere gewassen
Het landbouwtechnologieplatform van Plenty levert het hele jaar door pesticidevrije producten die smaken 'alsof ze vers uit de tuin zijn geplukt'. De indoor farming-architectuur combineert naar eigen zeggen software en duurzame gewaswetenschap om meerdere gewassen op één platform te laten groeien.
Aruma Kukutai, de CEO van Plenty, prijst het systeem van vertical farming. "Hierdoor kunnen we het hele jaar door binnenkweek mogelijk maken. Onze boerderijen kunnen overal worden gevestigd, zodat we fruit en groenten te allen tijde op de plank kunnen leggen. Walmart is een ideale partner om de toegang tot onze kwaliteitsproducten te testen en op te schalen."
Start-ups in de voedings- en landbouwsector zijn tijdens de pandemie een hot area geworden voor durfkapitaal, vooral omdat consumenten vaker thuis eten. Daarnaast worden retailers geconfronteerd met veel uitdagingen in de toeleveringsketen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.