Luchtvaartmaatschappij Transavia serveert vanaf 10 maart frites op alle vluchten vanaf Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Brussel. Transavia noemt de aardappelsnack een allemansvriend. ,,Het is een snack die voor een grote doelgroep aantrekkelijk is."
Het serveren van frites aan boord van vliegtuigen is een idee van schrijver Leon de Winter, een fervent fritesliefhebber. Hij verdiepte zich ook in frites die laag in koolhydraten zijn; deze worden bij Albert Heijn verkocht. De Winter zag graag frites op de menukaart van het vliegtuig staan. Dat idee kwam terecht bij Foodcase International dat maaltijden en snacks voor zo'n dertig luchtvaartmaatschappijen wereldwijd ontwikkelt. Twee jaar lang is er gesleuteld aan de perfecte crunchy frites. Directeur Wilbert de Louw: "Transavia is een van onze klanten en daar was men meteen enthousiast. Ook omdat bij Transavia de vraag leefde: waarom serveren we geen frites aan boord?"
Speciaal geselecteerd aardappelras
Frites in het luchtruim serveren is geen sinecure. Het luchtvaartpersoneel kan namelijk niet de hele vlucht de oven in de gaten houden. Plus dat de smaak in het luchtruim anders is dan op aarde. Om deze redenen is aan de introductie een uitgebreid traject voorafgegaan. "We keken in de testfase naar wat voor aardappelras we wilden gebruiken. Dat sterke ras is speciaal geselecteerd voor de vluchten," aldus directeur De Louw.
Eind 2021 is de frites meegegeven aan twintig crews om op vluchten uit te proberen onderweg. De proef was alleen bedoeld voor het personeel. De uitkomst was goed. De medewerkers van Transavia waren aangenaam verrast. Over de frites zit een speciale coating die zorgt voor de zoute smaak. Hierbij is rekening gehouden met het smaakverschil dat passagiers ervaren in de lucht. In de lucht heb je namelijk 20% minder smaak.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.