Foodgigant Kraft Heinz heeft woensdag 16 februari dalende omzet- en winstcijfers gemeld over het vierde kwartaal van het boekjaar 2021. De beurskoers ging wel omhoog. Beleggers hebben vertrouwen in de koers van Kraft Heinz, dat succesvol prijsverhogingen heeft doorgevoerd in het afgelopen kwartaal. Of het foodconcern de inflatie hiermee kan bijhouden en ook succesvol blijft in de overgang van de coronaperiode naar het 'oude normaal' blijven onzekerheden.
De netto-omzet van Kraft Heinz is in het vierde kwartaal, dat eindigt op 25 december, met 3,3% gedaald tot $6,71 miljard. Dit was echter minder dan waar analisten vooraf rekening mee hadden gehouden. Die gingen uit van een omzet van $6,6 miljard. De daling vloeit voort uit enkele acquisities en desinvesteringen van het concern, waaronder de verkoop van de kaasactiviteiten aan het Franse Groupe Lactalis. Worden al deze effecten niet meegerekend, dan zag Kraft Heinz de omzet met 1,3% stijgen.
De brutowinst is met ruim 14% gedaald tot ruim $2,16 miljard ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De aangepaste EBITDA daalde met 10,2% tot $1,6 miljard. Kraft Heinz gaf aan afgelopen periode flinke efficiëntieverbeteringen te hebben doorgevoerd om de resultaten te verbeteren. De effecten van deze operatie zijn in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar echter overtroffen door de gestegen grondstofkosten, waaronder die van vlees, granen en plantaardige oliën. Ook de kosten voor verpakkingen en logistiek namen flink toe.
Hogere marges
Een deel van de inflatie kon Kraft Heinz, aanbieder van onder meer de merken Philadelphia (kaas) en Heinz (ketchup), het afgelopen kwartaal doorvertalen naar afnemers verderop in de keten. Het concern meldt een gemiddelde prijsstijging te hebben doorgevoerd van 3,8 procentpunten. De marges van het bedrijf liggen hierdoor naar eigen zeggen hoger dan van voor de coronacrisis. Daarbij waren de verkopen ook robuust. Kraft Heinz heeft afgelopen jaar goed kunnen profiteren van de coronacrisis, doordat veel consumenten voorverpakte maaltijden, sauzen en soepen kochten voor thuisconsumptie.
Kraft Heinz heeft bij de toelichting op de cijfers aangegeven ook komende periode prijsverhogingen door te voeren om de oplopende inflatie te beteugelen. Het concern verwacht dat de inflatie over dit jaar uiteindelijk tussen de 10% en 15% komt te liggen, waarbij de nadruk op de prijsverhogingen in de eerste helft van dit jaar liggen. Kraft Heinz heeft er vertrouwen in de ingezette koers van prijsverhogingen en efficiencymaatregelen in 2022 vol te kunnen houden. Beleggers houden een slag om de arm of het foodconcern de inflatie bij kan houden. Een andere onzekerheid is ook of Kraft Heinz de switch op de afzetmarkt naadloos kan maken, nu de coronamaatregelen in meer werelddelen worden versoepeld. Hierdoor gaat de afzet weer minder via de supermarkt, maar meer naar de horeca en foodservice.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.