De Franse voedingsreus Danone heeft afgelopen jaar 3,4% meer omzet gedraaid: van €23,6 miljard naar net geen €24,3 miljard. Tegelijkertijd heeft het voedingsmiddelenbedrijf een lager nettoresultaat behaald ten opzichte van één jaar eerder (-1,6%), tot €1,924 miljard.
Van de drie divisies presteerde 'Specialised Nutrition', waarin onder andere de kindervoedingsactiviteiten zich bevinden, het minst goed. Die realiseerde slechts 1% hogere verkopen en behaalde tegelijkertijd een lagere volume-afzet (-3,5%). De divisie 'Essential Dairy' en 'Plant-based Products' (EDP), de grootste divisie, deed het marginaal aardig beter. De divisie 'Water' zag de inkomsten het sterkste stijgen.
Kindervoeding als uitdaging
Danone had, net zoals andere voedingsmiddelenproducenten, een minder gemakkelijk jaar als het gaat om kindervoeding. Toch zag het de resultaten in het vierde kwartaal flink aantrekken. Er was sprake van een sterk herstel in zowel China als in de rest van Azië. Daarmee lijkt het bedrijf iets eerder te hebben geprofiteerd van het marktherstel dan bijvoorbeeld zuivelaar FrieslandCampina. Dit laatste bedrijf meldde deze week dat het de laatste maanden herstel van de kindervoedingsmarkt ziet.
De online verkopen doen het verder goed bij voedingsmiddelenconcern Danone. De import van kindervoeding door middel van kleinschalige handel en toerisme loopt nog steeds terug, omdat er simpelweg weinig gereisd kon worden afgelopen jaar.
Beschikbaarheid plant-based grondstoffen
Opvallend was dat Danone voor het laatste kwartaal een sterke groei meldt voor de afzet van zuivelproducten. Dit terwijl de verkopen van plant-based producten kennelijk iets langzamer liepen. Dat heeft met name te maken met een lastigere beschikbaarheid van grondstoffen.