Voedingsmiddelenproducent Ter Beke heeft afgelopen jaar een omzet van bijna €697 miljoen gerealiseerd. Dat is 2,9% minder dan één jaar daarvoor. Tegelijkertijd is het resultaat na aftrek van belastingen wel toegenomen, tot €7,3 miljoen. Eén jaar eerder werd nog een verlies van €2,5 miljoen geleden.
De Belgische fabrikant van vleeswaren en kant-en-klaarmaaltijden geeft zelf aan dat de lagere omzet van het afgelopen jaar samenhangt met het beëindigen van niet-rendabele contracten in de vleeswarendivisie en de impact van de coronapandemie in de afzet van bereide maaltijden (vooral aan de foodservice). Ook zorgde de coronapandemie afgelopen jaar voor een hoger ziekteverzuim en bevoorradingsproblemen.
De omzet van de divisie 'Vleeswaren' daalde met 5% tot €423 miljoen. De ebitda steeg wel met 59% naar €28,9 miljoen. "De samenvoeging van de Nederlandse activiteiten heeft voor een grotere focus op een duurzame, winstgevende groei gezorgd. Nieuwe concepten en producten werden gelanceerd en zorgden voor een verbetering van de resultaten", aldus het management in het jaarverslag. De omzet van de divisie 'Bereide gerechten' steeg met 1% naar €274 miljoen. De afzet naar foodservice in het Verenigd Koninkrijk werd het sterkste getroffen door de coronacrisis.
Kosten doorberekenen
Ter Beke kampt echter, net als andere voedingsmiddelenproducenten, ook met stijgende kosten. "De hoge inflatie in de kosten van onze grondstoffen, onze ingrediënten, onze verpakkingen, onze logistieke kosten en onze energieprijzen hebben een zeer aanzienlijke en aanhoudende inflatie veroorzaakt in de kosten van onze producten. Het doorrekenen van deze kostenstijgingen zal dit jaar cruciaal blijven."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.