rblfmr/shutterstock.com

Analyse Hormel Foods

Resultaten Hormel Foods vallen in de smaak

3 Maart 2022 - Eric de Lijster

De resultaten van de Amerikaanse foodgigant Hormel Foods over het eerste kwartaal van boekjaar 2022 vallen bij beleggers in de smaak. De omzet en de winst per aandeel overtroffen de verwachtingen, waardoor de beurskoers woensdag 2 maart naar boven schoot.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De omzet in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar van Hormel Foods, dat loopt van 1 november tot 1 februari, komt uit $3 miljard. Dit is 24% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst steeg met 7% tot $0,44 per aandeel. Deze cijfers waren beter dan analisten hadden verwacht, waardoor het aandeel van Hormel Foods populair was op de beurs in New York. Uiteindelijk sloot het aandeel een kleine 2% hoger op $50,51 per aandeel, waarmee voor het eerst in één jaar de grens van $50 per aandeel werd geslecht

Hormel Foods, wereldwijd actief in onder meer gekoelde en diepvries vleesproducten van varkens, kippen en kalkoenen, noten en pindakaas (onder meer van het merk Skippy) en kruidenierswaren als pizzatoppings en droge worst, zag de brutowinst met een kleine 20% stijgen tot $89 miljoen. Deze verbetering is volgens Jacinth Smiley, de CFO van Hormel, te danken aan de sterke positie van gekoelde en diepvriesproducten, de groei in de foodservice, de verbeteringen bij kalkoenvleesproducent Jennie-O Turkeystore en de toevoeging van de notendivisie van Planters. Dit bedrijf is medio vorig jaar voor ruim $3,3 miljard overgenomen van Kraft Heinz.

De brutowinstmarge daalde wel licht, met 17,7% in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar, tegenover 18,3% in dezelfde periode een jaar eerder. Dit heeft volgens Smiley alles te maken met de sterk oplopende kosten voor logistiek, alsmede de verstoringen in het transport die zich mondiaal voordoen. Ook is het Hormel Foods niet gelukt de sterk gestegen inflatie volledig te kunnen doorberekenen aan klanten verderop in de keten. Smith rekent er echter op dat Hormel deze schade in het lopende kwartaal kan compenseren. "Onze prijsinitiatieven gaan de dramatische inflatie die we het afgelopen jaar hebben gezien inhalen."

Maatregelen in varkens- en kalkoenvlees
Het volume aan gekoelde voedingsmiddelen is afgelopen periode wel gedaald, met in totaal 4%. De oorzaak ligt in varkensvlees, motiveert Smith. Hormel moet een overeenkomst met een leverancier van varkensvlees herzien, omdat de marge hierop door de ontwikkelingen in de markt te laag was. Het lagere volume tegen een hogere marge resulteerde in een stijging van de omzet van 19% in dit segment. 

De winst in de divisie diepvriesproducten nam met 15% toe, door de sterk groeiende foodservice-activiteiten (51%) en het doorvoeren van prijsverhogingen bij merkproducten van Hormel. De marktomstandigheden stelt het concern wel voor uitdagingen, meldt Smith. Los van de logistiek, moet Hormel Foods ook knelpunten in de beschikbare arbeid in fabrieken overwinnen. Ook speelden in het eerste kwartaal hogere grondstofkosten van onder meer varkens- en rundvlees een rol.

Hoge kosten voor avocado
De omzet in de kruidenierswaren steeg met het inlijven van de Planters-noten fors: +48%. De komst van Planters was geen overbodige luxe, want op andere terreinen in dit segment stond de omzet en winstgevendheid onder druk. Zo had bijvoorbeeld MegaMex Foods, een joint venture die het heeft met Herdez Del Fuerte in Mexicaans voedsel, het lastig door de oplopende prijzen van avocado's en de logistieke kosten. Jennie-O Turkey Store, de business in kalkoenenvlees, had een uitstekend kwartaal met een omzetstijging van 15% en een winststijging van 62%. Hormel Foods is deze tak aan het reorganiseren en integreren in de totale organisatie, om zo de efficiency te verbeteren. Een uitdaging zijn de voerkosten, want deze stegen in het eerste kwartaal door de ontwikkelingen op de grondstoffenmarkten met 35%. Hormel geeft aan zich nu tegen te grote prijsfluctuaties te hebben ingedekt.

Internationaal, buiten de Verenigde Staten, had Hormel het lastiger. Het volume van dit segment is in het eerste kwartaal met 17% gedaald, terwijl de omzet met 3% terugliep. Het foodconcern had nog veel last van de coronabeperkingen in met name China en de logistieke uitdagingen. Beide tendensen beschouwt Hormel als tijdelijk. CFO Smith gaf aan vertrouwen te hebben in de groeipotentie van de internationale divisie op de middellange termijn. 

Marktaandeel winnen en prijsacties tegen inflatie
Jim Snee, topman van Hormel Foods, bevestigt bij de toelichting op de kwartaalcijfers dat de omzet- en winstdoelen van het foodconcern hetzelfde blijven. Hormel rekent voor boekjaar 2022 uiteindelijk op een omzet van $11,7 miljard tot $12,5 miljard (over 2021 was dit $11,38 miljard) en een winst per aandeel tussen de $1,87 en $2,03. Snee vertrouwt erop dat de strategie van Hormel om marktaandeel te winnen in de nasleep van de coronapandemie goed uitpakt. Ook onderneemt Hormel prijsacties om de inflatie te compenseren, waarbij ook meer wordt ingezet op beter renderende merken.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden