De inval die Rusland deed in Oekraïne zorgt niet alleen voor onrust op de grondstoffenmarkten, ook de transportsector krijgt er een hele lading nieuwe uitdagingen bij.
Transportbedrijven die richting het oosten van Europa rijden, worden door de internationale vervoerskoepel IRU geadviseerd om hun routes te wijzigen én niet via Rusland of Oekraïne te reizen. "Al het vervoer stopt daar op dit moment", vertelt Hans van den Berg, woordvoerder van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). IRU bevestigt dat en meldt dat de autoriteiten in Oekraïne de chauffeurs tegenhouden. Hoeveel Nederlandse transportbedrijven daar heel actief door getroffen worden, is lastig te zeggen.
Onder de leden van Transport en Logistiek Nederland lijken dat er niet heel veel te zijn. Van den Berg licht toe: "Wij representeren natuurlijk niet de hele vervoerssector, dus ik vind het lastig om een concreet volume aan te geven. Maar het merendeel van onze leden vervoert toch wel vooral binnen Nederland. Gaat het transport toch de grens over, dan zijn Duitsland, Frankrijk, België en Italië de belangrijkste bestemmingen. Slecht een klein deel van onze leden transporteert actief naar het oosten van Europa."
Oekraïense chauffeurs strijden
Wel zijn er Oekraïense vrachtwagenchauffeurs actief bij Nederlandse transportbedrijven. "Die rijden nu uiteraard niet meer, omdat ze in hun eigen land willen strijden. Ik heb van de week nog een oproep geplaatst voor een vervoerder die hulp wil bieden aan Oekraïne. Dat doet hij onder andere omdat 90% van zijn chauffeurs Oekraïens is." In hoeverre dit de huidige arbeidskrapte versterkt, waarover Caroline Blom van de brancheorganisatie vorig week vertelde, weet Van den Berg niet. "We kijken nog naar het exacte effect van de situatie in Oekraïne. Maar duidelijk is wel dat dit afhangt van het percentage Oekraïense chauffeurs op het totale personeelsbestand. Het effect kan heel groot zijn of heel klein, afhankelijk per bedrijf."
Ook bij logistiek dienstverlener E. van Wijk Logistics ligt het werk in en naar Oekraïne stil, vertelt CEO Ewout van Wijk bij Transport&Logistiek. Het bedrijf telt in Oekraïne zelf dertig medewerkers, waarvan vijf chauffeurs. Vier daarvan zitten – op eigen keuze – nog in hun thuisland. "Een deel van onze medewerkers heeft ervoor gekozen om te vechten." Van Wijk maakt zich geen zorgen over de gevolgen voor zijn bedrijf. "Wanneer de wereldvrede in het geding is, worden andere zaken minder belangrijk. Zoals het wegvallen van de complete omzet in Oekraïne."
Weinig effect op containerprijzen
Daar waar de uitdagingen in de weglogistiek toenemen, lijden de containerprijzen niet onder de chaos. De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee, verzameld in de World Container Index van Drewrt, is zelfs met 2,1% gedaald, tot $9.438 per 40 voets container. De grootste daling is zichtbaar in de route van Shanghai naar Rotterdam: -5% tot $12.968 per container. De logistiek dienstverlener verwacht komende week ook geen stijging in de prijzen. Het feit dat Maersk en MSC geen zendingen meer naar Rusland verschepen, kan wat lucht brengen in de prijzen. Die containers kunnen wellicht verscheept worden naar drukkere havens. Ook bij Kuehne+Nagel ervaren ze in zeevracht nog niet veel hinder.
Wel worden meer problemen verwacht in de luchtvrachtlogistiek, meldt het laatstgenoemde bedrijf. Vluchten over Oekraïens en Russisch grondgebied zijn momenteel namelijk beperkt. Dat zal uiteindelijk leiden tot langere reistijden. Het omleiden van vluchten van Noord-Azië naar Europa kan zomaar twaalf tot veertien uur aan vluchttijden toevoegen, schrijft het bedrijf. Overigens is dit nog niet zichtbaar in de Freightos Air Index. Die daalde afgelopen week naar $4,05 per kilo. Eén week eerder was dat $4,17 per kilo.