'Good food, Good life', die slogan van Nestlé haalde de Oekraïense president Volodimir Zelenski afgelopen weekend in een videotoespraak vanuit Kiev aan. Daarin laakte hij dat Nestlé niet uit Rusland vertrekt. De kritiek op Nestlé van consumenten zwelt ondertussen aan.
Reclamecampagnes van het voedingsmiddelenconcern zijn stilgelegd en er worden geen nieuwe investeringen meer gedaan in Rusland. Nestlé heeft ook de export van Nespresso, San Pellegrino mineraalwater en een aantal andere producten stopgezet, maar blijft naar eigen zeggen essentiële voedingsmiddelen invoeren, waaronder babyvoeding en ontbijtgranen. Voor de export vanuit Rusland geldt hetzelfde.
De premier van Oekraïne, Denys Shmyhal, heeft Nestlé-CEO Mark Schneider ervan proberen te overtuigen om alle activiteiten in Rusland te staken, zo schreef hij vorige week in een post op Twitter. Zelinski zei zaterdag 19 maart in een videoboodschap aan de Zwitserse bevolking: "Good food. Good life. Dit is de slogan van Nestlé. Jullie bedrijf dat weigert uit Rusland te vertrekken. Zelfs nu, nu er bedreigingen zijn naar andere Europese landen."
'Nestlé maakt geen winst in Rusland'
Aan persbureau Bloomberg heeft het concern verklaard geen winst te maken op de overgebleven activiteiten in Rusland. Ook stelt Nestlé dat het alles doet om Oekraïne en buurlanden te helpen in de humanitaire crisis. "We zijn een van de weinige voedingsbedrijven die nog actief is in Oekraïne en soms lukt het zelfs om voedsel te distribueren naar Charkov", aldus de onderneming tegen Bloomberg.
Net zoals eerder bij McDonald's, Coca-Cola, Yum! Brands en andere grote foodbedrijven, neemt de druk op Nestlé van de publieke opinie toe en roepen consumenten op Twitter op tot een boycot. Ook een groot Amerikaans pensioenfonds uitte kritiek. Veel voedingsmiddelproducten - waaronder bovengenoemde - zijn alsnog helemaal uit Rusland vertrokken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.