De coronapandemie heeft niet alleen in een flinke omzetstijging bij de supermarkten geresulteerd, maar ook de speciaalzaken werden flink meer bezocht. De bakker is echter de enige die de consument ook écht aan zich heeft weten te binden. Dat meldt NU.nl, op basis van cijfers van marktbureau GfK.
De omzetstijging van de supermarkten en speciaalzaken is sinds de heropening van de horecasector weer tot een halt geroepen, zo blijkt uit de door NU.nl opgevraagde cijfers van GfK. De bakker is hierop een uitzondering, blijkt uit de cijfers. "Dat kan twee redenen hebben: óf ze hebben de consument meer te bieden, óf ze vragen hogere prijzen voor hun producenten", stelt GfK bij NU.nl. Ook de kaaswinkels doen het nog steeds relatief goed.
De groentewinkels daarentegen zagen als eerste van de speciaalzaken een omzetdaling. "En die zet door." Niet vreemd, melden de onderzoekers. De groentewinkel heeft immers veel concurrentie van de supermarkt. Groente is bij de supermarkt een speerpunt geworden. "De afdeling zit vooraan de winkel en het assortiment is groot. Er is vaak zelfs meer keuze dan bij de groentespeciaalzaak", meldt GfK. Ook de trend van local for local is weer enigszins gekalmeerd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.