Producenten van voedingsmiddelen hebben hun prijzen vorige maand met gemiddeld met 15% verhoogd ten opzichte van één jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag 30 maart heeft gepubliceerd. In hoeverre consumenten die prijsstijgingen terugzien in de winkel is niet duidelijk.
De prijsstijging die voedingsmiddelenproducenten doorvoeren, is vooral te wijten aan de hogere prijzen voor basisgrondstoffen, zoals graan, zuivel en vlees. Zo is de graanprijs op de Matif afgelopen jaar met bijna €150 per ton gestegen. Niet alleen de hogere voedselprijzen zorgen ervoor dat de prijzen stijgen, zo stegen de prijzen van aluminium - wat bijvoorbeeld nodig is voor de productie van blikken - met meer dan 50%. Ook de hogere olieprijs zorgt voor duurdere voedingsmiddelen, transport wordt daardoor namelijk duurder.
Dat de prijzen die gevraagd worden gemiddeld 15% hoger zijn, betekent niet dat ze bijvoorbeeld in de supermarkt ook met dat percentage stijgen. Wel hebben verschillende voedselproducenten, onder wie Unilever, Procter & Gamble, PepsiCo en Coca Cola aangekondigd de prijzen te moeten verhogen.
Lege schappen
In de supermarkt leidde de prijsverhoging al tot lege schappen. Zo is Lays niet meer verkrijgbaar bij online supermarkt Picnic en lagen er begin 2022 geen Kitkats in de schappen van de Albert Heijn na een prijsconflict met moederbedrijf Nestlé. Supermarkten vinden de prijsverhogingen die de levensmiddelenfabrikanten willen doorvoeren te hoog. Zij willen een zo laag mogelijke prijs voor hun klanten, de fabrikanten willen acceptabele marges. De keiharde onderhandelingen betekent voor consumenten vaak lege schappen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.