Ahold Delhaize moet leveranciers dwingen meer haast te maken met hun klimaatbeleid. Het bedrijf moet namelijk van de 28.000 producten die het alleen al in Nederland verkoopt, de impact op het klimaat inzichtelijk maken en aangeven hoe die kan worden gereduceerd. Dat kan alleen door diep in de processen van toeleveranciers te duiken. Op 15 april wil actie-organisatie Milieudefensie duidelijkheid, anders stapt ze mogelijk naar de rechter.
Milieudefensie eist van de Belgisch-Nederlandse supermarktorganisatie dat actie wordt ondernomen om toeleveranciers sneller te vergroenen. Dat zal de milieuorganisatie bekendmaken tijdens de aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize die woensdag 13 april plaatsvindt. Milieudefensie vindt dat de supermarktorganisatie zich verantwoordelijk moet maken voor de uitstoot van leveranciers.
Wat het bedrijf zelf doet aan klimaatsparende maatregelen in eigen huis, is zwaar onvoldoende volgens de NGO. De uitstoot van ingekochte producten bepaalt vermoedelijk zo'n 95% van de totale uitstoot die een supermarktconcern veroorzaakt in de wereld via zijn zogeheten scope 2 en scope 3-emissies. Dat is de uitstoot die buiten het eigen huis plaatsvindt door de inkoop van producten en de energie die nodig is om die producten te maken en aan te leveren.
'Eigen doelen zijn goed'
De plannen voor vergroening van de winkels, kantoren, distributiecentra en het wagenpark van Ahold Delhaize, de scope 1-activiteiten van het bedrijf, kunnen op instemming van Milieudefensie rekenen. Het supermarktconcern wil de CO2-uitstoot van activiteiten waarover het zelf direct kan beslissen in 2030 hebben gehalveerd. De uitstoot in de toeleveringsketen moet in 2030 daarnaast met 15% zijn gereduceerd.
Dat laatste is een moeilijke klus, vanwege het grote aantal producten dat supermarktconcerns op de schappen hebben. Voor Ahold Delhaize gaat het in Nederland alleen al om 28.000 producten waarvan het moet weten hoe ze gemaakt en vervoerd zijn en welke grondstoffen zijn gebruikt. Omdat te verwachten is dat grondstoffenschaarste nog langere tijd de markten zal beheersen, is dat een extra ingewikkelde klus. Vanwege de tekorten in hun gebruikelijke toeleveringslijnen, wisselen leveranciers hun inkoop van grondstoffen en halffabrikaten veelvuldiger dan onder stabiele marktomstandigheden. Daarmee wisselen ook de CO2-emissies en -aanpak die aan een product kunnen worden toegeschreven.
In een reactie op de helse klus, laat Ahold Delhaize weten klimaat hoog op de agenda te hebben staan. Het concern verklaart de doelstellingen vorig jaar te hebben aangescherpt voor wat betreft de emissies in eigen huis (scope 1); het zal eind dit jaar komen met plannen voor de indirecte uitstoot (scope 2 en 3).
Strakke deadline
Milieudefensie wil plannen zien vóór 15 april. Na die datum beslist de milieuclub of ze juridische stappen tegen Ahold Delhaize zet om duidelijke plannen te eisen. Milieudefensie wil de klimaatdoelstellingen van 29 grote bedrijven laten doorrekenen om in juni een compleet lijstje te kunnen laten zien van hun scope 1, 2 en 3-plannen. Het wordt voor al deze bedrijven een grote uitdaging om hun complete toeleveringsketen in kaart te brengen. Wel zullen ze er uiteindelijk aan moeten, omdat ook de Europese Commissie vraagt om het inzichtelijk maken van klimaatinspanningen in het kader van haar Due Diligence aanpak.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodbusiness en Foodlog.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.