Het Wetenschappelijk Instituut van het CDA stelt voor om een minimumleeftijd op fastfood te overwegen, vergelijkbaar met die voor aanschaf van alcohol en tabak. Andere voorstellen in het rapport zijn: een prijsverhoging voor ongezond eten en drinken en een reclameverbod van ongezonde producten voor kinderen en jongeren.
Bovenstaande staat in het rapport 'Gezond leven. De zorg voor het lichaam als gemeenschappelijk goed', dat vandaag (dinsdag 19 april) is gepubliceerd. Het Wetenschappelijk Instituut is daarnaast van mening dat er een nieuw Nationaal Preventieakkoord gesloten moet worden 'met baanbrekende doelstellingen en bijpassende heldere en eenduidige acties, tijdslijnen en monitoring'.
Gezondere fastfood
Gemeentes moeten, zo staat in het rapport, vrijheid krijgen om het aanbod van fastfood te verspreiden of te verbieden. Ook de samenstelling van het aanbod in fastfoodrestaurants moet gereguleerd worden. Denk aan de hoeveelheden suiker, verzadigd vet en zout, bewerkt vlees en portiegrootte. Ook stelt de onderzoeker in het rapport voor om een minimumleeftijd in te stellen voor fastfood, vergelijkbaar met die voor de aanschaf van alcohol en tabak.
Verder moeten onder meer afspraken worden gemaakt over een gezonder aanbod op treinstations, in tankstations en dergelijke. Het voedselaanbod van 'instanties die een boodschap uitstralen richting kinderen en jeugdigen en hun ouders', zoals sportclubs, musea, dierentuinen en pretparken, zouden volgens het Wetenschappelijk Instituut gezonder moeten worden gemaakt.
Reclame ongezonde producten
"Verbied de marketing voor ongezonde producten richting kinderen en jongeren", oppert de onderzoeker in het rapport. "Dit verbod van toepassing laten zijn tot en met de adolescentie is van essentieel belang, vanwege de invloed op de rest van het leven en de mate waarin adolescenten nog openstaan voor beïnvloeding. Maak de regels eenvoudig en helder. Kies voor alle mediakanalen en promotiemethoden. Baken af aan de hand van bijvoorbeeld de Schijf van Vijf. Of kies, naar Spaans voorbeeld, categorieën (zoals snoep en energierepen, cakes, zoete koekjes, sapjes, roomijs en energiedrankjes)."
Het instituut stelt ook voor gezond voedsel goedkoper en ongezond voedsel duurder te maken. "Doe het eerste bijvoorbeeld door subsidie op onbewerkte groente en fruit en verlaging van de btw, en het tweede door een gestaffelde taks naar Brits voorbeeld." Ook een suikertaks behoort tot de opties. "Voor de duidelijkheid: het nodige baanbrekende effect op zelfzorg en gezonde leefstijl wordt alleen bereikt als deze maatregel veel breder wordt ingevoerd dan alleen bij suikerrijke dranken."
Ook vindt het Wetenschappelijk Instituut van het CDA dat de uitzondering voor alcoholische dranken van de verplichting tot vermelding van de voedingswaarde op de verpakking moet worden opgeheven
'Geen betutteling'
Volgens auteur van het rapport, Gerard Adelaar, is correctie op ongezond eetgedrag geen betutteling. In een nieuwsbericht op de website van het Instituut zegt hij: "Juist het huidige aanbod betuttelt. Mensen zijn zich daarvan vaak niet bewust. Een stevige correctie vanuit samenleving en overheden is nodig."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.