Fastfoodketen McDonald's heeft afgelopen kwartaal een omzet gerealiseerd van $5,67 miljard, een stijging van 11% vergeleken met dezelfde periode één jaar eerder. Dat is fors hoger dan de $5,57 miljard waar analisten rekening mee hadden gehouden. De nettowinst daalde daarentegen met 28% tot $1,1 miljard. Zo blijkt uit de kwartaalcijfers die het concern vandaag (28 april) bekend heeft gemaakt.
De daling van de nettowinst komt volgens fastfoodketen McDonald's grotendeels door de kosten die gemoeid waren met het sluiten van de 847 Russische restaurants. Daarbovenop meldt het concern dat nog eens $100 miljoen in het meest recente kwartaal verloren is gegaan vanwege voorraden in de toeleveringsketen die waarschijnlijk zullen bederven door de restaurantsluitingen in Rusland.
Hogere verkoopprijzen helpen mee
Dat de omzet van McDonald's toch een forse stap naar boven heeft gezet, komt door een verhoging van de verkoopprijzen in de Verenigde Staten. Stijgende lonen als gevolg van een krappe arbeidsmarkt en hogere kosten voor ingrediënten als kip en rundvlees hebben de Amerikaanse filialen gedwongen om de prijzen te verhogen. In de thuismarkt is een groei van 3,5% zichtbaar, wat betekent dat de prijsverhogingen consumenten er niet van weerhouden hebben om de fastfoodketen te bezoeken. Het loyaliteitsprogramma dat eind vorig jaar werd geïntroduceerd, draagt bij aan de vaste klantenkring, staat in het kwartaalrapport.
Op de internationale markten werd 20,4% meer omzet gerealiseerd. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk was de groei eveneens groter dan geraamd door analisten, gesteund door de afbouw van coronamaatregelen. In de 'ontwikkelingsgerichte markten', waaronder China, Brazilië en Japan vallen, is een 14,7% hogere omzet behaald. In Japan en Brazilië was de markt sterk, in China bleven de verkopen achter. In het laatstgenoemde land ligt eveneens het coronavirus daaraan ten grondslag. In deze regio zijn echter – door een nieuwe uitbraak – opnieuw maatregelen getroffen.
Hogere winst per aandeel
De aangepaste winst per aandeel steeg naar $2,28. Dat is hoger dan de verwachting van analisten. Die rekenden namelijk met een winst per aandeel van $2,17. Woensdag 27 april sloot de beurskoers van fastfoodketen McDonald's op $247 per aandeel. In 'pre-market'-handel is een positief sentiment voelbaar. Analisten melden een beurskoersstijging van 2%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.