Shutterstock

Nieuws Regelgeving

Nieuwe wet moet oneerlijke prijsacties voorkomen

2 Mei 2022 - Kimberly Bakker

Oneerlijke 'van-voor'-prijsacties zijn vanaf halverwege dit jaar verleden tijd. De ministerraad heeft vrijdag 29 april ingestemd met een voorstel van Micky Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat, om het misleiden van consumenten met valse prijsverlagingen wettelijk aan te pakken. "Dit is niet alleen voor consumenten goed nieuws, maar ook voor de ondernemers die hierdoor te maken hadden met oneigenlijke concurrentie."

Zowel online als in winkels is misleiding met valse prijsverlagingen hardnekkig fenomeen, motiveert het kabinet. Het gaat hierbij om het feit dat verkopers de prijs van een product of dienst korte tijd verhogen, vervolgens weer verlagen en deze 'van-voor'-prijs onterecht als aanbieding of aanzienlijke korting presenteren. "Dit is geen aantrekkelijke prijsvermindering, dit is misleiding", aldus Adriaansens. Via nieuwe regelgeving is dit straks niet meer mogelijk. "De prijs waar de korting van af gaat (de 'van'-prijs) moet de laagste prijs zijn die de verkoper dertig dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd." De nieuwe wet wordt op vanaf medio mei in de gehele Europese Unie doorgevoerd.

In Nederland komt wel een uitzonderingsmogelijkheid. Het gaat dan om opeenvolgende prijsverlagingen. "Neem bijvoorbeeld een korting van 20% op een bepaald product in de eerste week, een korting van 30% in de periode daarna en vervolgens nog eens een korting van 50%. In dit geval mag wel worden verwezen naar de prijs waarover de eerste vermindering is aangekondigd." Ook producten die minder dan dertig dagen op de markt zijn, krijgen een uitzondering op de regel. Net als producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben als voedingsmiddelen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden