Oneerlijke 'van-voor'-prijsacties zijn vanaf halverwege dit jaar verleden tijd. De ministerraad heeft vrijdag 29 april ingestemd met een voorstel van Micky Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat, om het misleiden van consumenten met valse prijsverlagingen wettelijk aan te pakken. "Dit is niet alleen voor consumenten goed nieuws, maar ook voor de ondernemers die hierdoor te maken hadden met oneigenlijke concurrentie."
Zowel online als in winkels is misleiding met valse prijsverlagingen hardnekkig fenomeen, motiveert het kabinet. Het gaat hierbij om het feit dat verkopers de prijs van een product of dienst korte tijd verhogen, vervolgens weer verlagen en deze 'van-voor'-prijs onterecht als aanbieding of aanzienlijke korting presenteren. "Dit is geen aantrekkelijke prijsvermindering, dit is misleiding", aldus Adriaansens. Via nieuwe regelgeving is dit straks niet meer mogelijk. "De prijs waar de korting van af gaat (de 'van'-prijs) moet de laagste prijs zijn die de verkoper dertig dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd." De nieuwe wet wordt op vanaf medio mei in de gehele Europese Unie doorgevoerd.
In Nederland komt wel een uitzonderingsmogelijkheid. Het gaat dan om opeenvolgende prijsverlagingen. "Neem bijvoorbeeld een korting van 20% op een bepaald product in de eerste week, een korting van 30% in de periode daarna en vervolgens nog eens een korting van 50%. In dit geval mag wel worden verwezen naar de prijs waarover de eerste vermindering is aangekondigd." Ook producten die minder dan dertig dagen op de markt zijn, krijgen een uitzondering op de regel. Net als producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben als voedingsmiddelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.