Royal A-ware

Interview Jan Anker

'Groei is voor A-ware geen doel op zich'

12 Mei 2022 - Redactie Foodbusiness

Zuivelonderneming Royal A-ware laat gestaag van zich spreken en heeft vrij snel achter elkaar twee overnames bekend gemaakt op de Belgische markt, waarvan één nog onder voorbehoud. De stappen volgen op de overname van de melkpoederfabriek van FrieslandCampina in Aalter. A-ware maakt tempo. Toch is groei geen doel op zich, zegt CEO Jan Anker.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

"We kijken naar de behoefte van onze klanten, naar kansen die zich voordoen, naar timing." Anker kijkt nadenkend voor zich uit en zoekt naar de juiste woorden: "Je kunt zeggen dat we ondernemend zijn, maar altijd met een langetermijndoel voor ogen. Over Olympia kan ik nog niet veel zeggen, omdat de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) de overname nog goed moet keuren, maar zowel de Hollebeekhoeve als Olympia kwamen op ons pad. Het waren kansen die zich aandienden en die passen bij onze plannen."

Meer over:
Royal A-ware

Royal A-ware is in handen van de families Anker en Bouter. Het bedrijf is al meer dan honderd jaar actief als kaashandelaar en rijper, maar begon eind 2014 met de eigen (kaas)productie. Momenteel verwerkt het bedrijf meer dan 2 miljard kilo melk. De belangrijkste vestigingen staan in Heerenveen, Aalter, Coevorden, Kruibeke, Merchtem en (nog onder voorbehoud van goedkeuring door de BMA) Herne.

Beide produceren onder meer verse zuivel.
"Ja, beide betekenen ook een aanvulling voor ons pakket. Zo maakt de Hollebeekhoeve naast drinkzuivel en yoghurt ook UHT-melk en 'platte kaas', zoals de Belgen kwark noemen, terwijl bij Olympia ook desserts en boter wordt gemaakt. De zelfstandigheid van Olympia willen we behouden."

A-ware heeft straks, als de overname van Olympia wordt goedgekeurd, vier operaties in België: La Concorde met boter en room, Aalter met melkpoeders, en Kruibeke en Olympia met onder meer verse zuivel. Zijn jullie dan klaar, om het zo te zeggen?
"We zijn van huis uit een kaasbedrijf, maar hebben nog geen kaasproductie in België."

En dus?
"Dat is zoals het is. België is inmiddels wel onze tweede thuismarkt, waar we zijn voor de langere termijn. Er zijn kwalitatief goede melkveehouders, die kwalitatief goede melk leveren. Wij kunnen hen verdere groeikansen bieden. Wij staan nog steeds open voor nieuwe melkleveraars."

Jullie betalen een goede melkprijs in België, soms hoger dan in Nederland. Hoe zit dat?
"Onze zuivelbusiness in België is een afzonderlijke activiteit. Wij doen niet aan herverdeling van melkgeld en slepen geen gelden van Nederland naar België of andersom. Wij subsidiëren niets. Onze poeder- en roomactiviteiten in België brengen een goede melkprijs op. Dat is een melkprijs die wij vooraf publiceren. Veel Belgische bedrijven doen dat anders. Wij vinden dat onze melkveehouders het recht hebben om van tevoren te weten wat hun melkgeldbetaling zal zijn. Het straalt ook ondernemerschap uit om het zo te doen, vinden wij."

Kruibeke
Het verse zuivelbedrijf in Kruibeke. Foto: Royal A-ware

Jullie zijn in nog vier andere Europese landen actief als producent of producent in wording: Zwitserland, Italië, Estland en Ierland. In het laatste land hebben jullie lang moeten wachten op een vergunning om te bouwen. Heeft dat de plannen nog aangetast?
"We konden pas een jaar later beginnen dan we wilden, maar de plannen veranderen er niet van. Dat zou voor een bedrijf met langetermijnplannen ook niet logisch zijn. Wij weten wat we willen en gaan daarvan uit aan de slag. Wij verkopen ook nog steeds een grotere hoeveelheid product, vooral kaas, dan we zelf produceren."

Blijft er met zoveel activiteiten over de grens wel aandacht over voor de Nederlandse markt?
"De Nederlandse zuivelmarkt is onze eerste thuismarkt en dat blijft ook zo. Wij willen aantrekkelijk blijven voor ondernemende Nederlandse boeren. Daarom hebben we de deur nog steeds open staan voor nieuwe leveranciers, zowel in België als in Nederland. En niet alleen dat; we breiden uit bij ons verse zuivelbedrijf in Coevorden, en er loopt een vergunningsaanvraag voor een forse vergroting van de fabriek in Heereenveen. We hebben daar 25 hectare grond, waarvan 13 hectare is bebouwd. Als we de tijd rijp achten, willen we kunnen gaan bouwen aan een nieuwe fabriek. Tot slot investeren we ook in nieuwe verpakkingslijnen op verschillende vestigingen."

Volop plannen, maar veel mensen kijken bezorgd naar alle toekomstplannen van het kabinet. Zijn er nog wel kansen voor de melkveehouderij?
"Ik zie ook dat veel melkveebedrijven stoppen en dat er steeds meer regels komen waaraan moet worden voldaan. Toch zie ik dat er voor ondernemende boeren nog voldoende ruimte is en blijft voor een gezonde bedrijfsvoering, zowel in Nederland als in België. Melkveehouders hebben bewezen goed om te kunnen gaan met veranderingen."

Coev
Medewerkers van Royal A-ware Coevorden voeren werkoverleg. Foto: Royal A-ware

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden