Havermelk, plantaardig vlees en plantaardige baby melk. Het zijn producten die inmiddels niet meer uit de schappen weg zijn te denken. En hoewel de markten voor dergelijke producten groei laten zien is het toch de vraag of deze groei voor bedrijven als Beyond Meat, Oatly en Else nutrition snel genoeg gaat.
Voor meerdere beursgenoteerde 'game changers' in food zijn het zware tijden. Het businessmodel van de startups is vaak gericht op forse initiële investeringen en de hoop dat de afzet snel groeit. In het begin kunnen de bedrijven qua prijs moeilijk concurreren met bestaande alternatieven. Snelle groei is nodig om de productie op schaal mogelijk te maken en daarmee de kosten te drukken. Op het huidige macro economische speelveld kampen de startups echter met forse tegenwind vanuit meerdere hoeken die zowel een snelle groei hinderen als de kosten dikwijls juist verhogen.
Trekt de consument nog de knip voor duurzaam maar duur?
Hoewel bedrijven als Beyond Meat (vleesvervangers), Oatly (havermelk) en Else Nutrition (plantaardige babymelk) de afgelopen jaren mooie groeicijfers konden overleggen, heerst er bij analisten soms wat twijfel of deze duurzame maar duurdere alternatieven in trek blijven bij financiële tegenwind. Veel consumenten worden geconfronteerd met hoge kosten voor levensonderhoud. In veel landen zijn zaken als energie, voeding maar ook wonen fors duurder geworden. Hoelang kunnen en willen gebruikers nog extra betalen voor een stukje duurzaamheid?
Deze vragen trekken de groeipotentie van dergelijke startups in twijfel. Daarbij is het economisch perspectief voor de tweede helft van het jaar veel onzekerder geworden. Dalende economische activiteit kan uiteindelijk voor meer werkloosheid, lagere lonen en een lagere bestedingscapaciteit zorgen. Dit zet de groeipotentie voor dure producten verder onder druk
Hoge kosten
Naast de onzekerheid rondom de vraagontwikkeling kampen veel bedrijven in food met fors opgelopen kosten. Niet alleen grondstoffen, maar ook arbeid, transport, energie en verpakkingen zijn fors duurder. Hiermee worden de relatief dure alternatieven nog wat duurder. De onzekerheden rondom de nieuwe foodbedrijven zetten beursgenoteerde ondernemingen onder forse druk. Beleggers lijken de risico's op het moment flink hoger in te schatten dan één of twee jaar geleden.
Beyond Meat zag haar afgezette volume nog maar 1,2% groeien over het eerste kwartaal en dat gebeurde bovendien tegen lagere prijzen, hiermee probeert het bedrijf klanten voor zich te winnen. Oatly boekte ten opzichte van het eerste kwartaal in 2021 nog wel ongeveer 30% groei, maar zag het volume ten opzichte van één kwartaal eerder wel krimpen, volgens eigen zeggen door corona gerelateerde beperkingen. Else Nutrition verhoogde onlangs wel haar groeiverwachting voor het tweede kwartaal, al geeft het bedrijf zelf aan dat dit wordt ingegeven door het huidige tekort aan babymelkpoeders in de Verenigde Staten.
De aandelen van Beyond Meat noteren inmiddels op ongeveer $27,50. Daarmee staat de koers inmiddels bijna 90% lager dan tijdens de piek eind 2019. Oatly aandelen worden op het moment voor ongeveer 85% lagere prijzen verhandel dan de piek in juni vorig jaar. Het aandeel zakte van $28,70 toen naar $4,20 vandaag de dag. Aandelen van het babyvoedingsbedrijf Else Nutrition kosten inmiddels rond de 1,40 Canadese dollar. Dat is rond 70% minder dan eind 2020 toen het aandeel piekte op 4,50 Canadese dollar.
Hoewel nieuwe bedrijven die sterk leunen op het veroveren van een aanzienlijk marktaandeel als voorwaarde om te overleven altijd een risicoprofiel bij zich dragen, voeren de huidige macro economische omstandigheden de druk op deze ondernemingen dus extra op. Het zal een hele uitdaging worden om in een hoog inflatoire omgeving voldoende omzetgroei te kunnen blijven realiseren. Prijs zal weer een belangrijkere factor worden bij consumentenkeuze.