Domino's Pizza trekt zich terug uit het land dat de bakermat van de pizza is: Italië. De laatste van de 29 filialen van de Amerikaanse restaurantketen zijn inmiddels gesloten. Domino's Pizza is zeven jaar in Italië actief geweest, maar kon er uiteindelijk geen voet aan de grond krijgen. Veel Italianen geven de voorkeur aan de klassieke Italiaanse pizza's uit de eigen locale restaurants.
Dit meldt Bloomberg. Domino's Pizza deed in 2015 met grootste plannen haar intrede op de Italiaanse markt. Het bedrijf was van plan liefst 880 filialen te openen in het Zuid-Europese land. Het sloot daartoe een franchiseovereenkomst met ePizza SpA en was van plan zich te onderscheiden met een landelijk dekkende bezorgservice en met pizzatoppings in Amerikaanse stijl, zoals ananas. De ananas wordt overigens verfoeid door de Italiaanse pizzabakkers, die dit nooit op hun pizza's doen.
De coronapandemie gooide voor Domino's Pizza echter flink wat roet in het eten. Door de lockdowns begonnen veel lokale restaurants bezorgdiensten of breidden deze uit. Ook sloten zij massaal deals met bezorgbedrijven als JustEat Takeaway en Deliveroo, zodat het bereik van de pizzabezorging fors werd uitgebreid. Deze zware concurrentie is Domino's Pizza met haar Amerikaanse portfolio aan pizza's uiteindelijk te veel geworden. Op 29 juli is het bedrijf in Italië gestopt met het aanbieden van pizza's op zijn website.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.