Nomad Foods, dat in Nederland bekend is van de Iglo diepvriesmaaltijden, heeft de cijfers voor het tweede kwartaal van 2022 bekendgemaakt. Het bedrijf zag de omzet groeien met 17,0% naar €697 miljoen. De onderliggende omzet daalde echter met 3,2%. Dit kwam doordat de volumes met 5,7% daalden, dit kon alleen gedeeltelijk worden gecompenseerd met een prijsverhoging van 2,5%.
De marge van het bedrijf bedroeg 28,2%, een daling van 2,6% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021. De brutowinst steeg met 3% naar €127 miljoen. Nomad Foods wijt de relatief slechte resultaten aan het feit dat de hogere kosten nog niet helemaal waren doorgerekend in de verkoopprijs gedurende het tweede kwartaal. Daar is inmiddels verandering in gekomen. Het bedrijf zegt dat het 95% van de grondstofkosten voor 2022 heeft afgedekt.
Toch ziet Nomad ook positieve signalen, zo groeide de omzet mede dankzij de overname van Fortenova Frozen dat vooral actief is in de landen rondom de Adriatische zee, zoals Kroatië, Bosnië en Herzegovina, Hongarije, Servië, Kosovo, Noord-Macedonië en Montenegro. Vooral dankzij de grote vraag naar ijs presteerden deze regio's goed. Nomad Foods is ook hard bezig het aantal leveranciers van gekweekte vis uit te breiden en voegt nieuwe soorten toe voor de wild gevangen vis. De Green Cuisine tak presteerde goed met een groei van 2,9% ten opzichte van een jaar geleden. Green Cuisine blijft dan ook een groeipijler voor het bedrijf.
Halfjaarcijfers
Gedurende het eerste halfjaar van 2022 zag Nomad Foods de omzet groeien met 9,7% naar €1,43 miljard, maar de onderliggende omzet daalde met 3,9% door de dalende verkopen. De aangepaste brutomarge daalde met 2,6% door de hogere grondstofkosten, die slechts gedeeltelijk gecompenseerd konden worden met de hogere prijzen en de hogere marges bij Fortenova. Deze factoren zorgden er ook voor dat de aangepaste winst voor het eerste halfjaar 6,2% lager uitkwam op €146 miljoen.
Voor de rest van het jaar verwacht Nomad Foods dat de onderliggende omzet met enkele procenten groeit en dat de integratie van Fortenova wordt voltooid.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.