Het volume van voeding in de detailhandel was in het tweede kwartaal van 2022 ruim 5% lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De foodsector zette bijna 3% meer om dan een jaar eerder. De hogere omzet heeft te maken met hogere prijzen.
Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Zowel supermarkten als speciaalzaken, zoals slagerijen en kaaswinkels, zetten meer om terwijl de volumes (de omzet gecorrigeerd voor prijsstijgingen) daalden.
De omzet in de non-foodsector groeide 6% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021. Het volume was vergelijkbaar met een jaar eerder. In de non-foodsector zijn grote verschillen te zien tussen branches. Kleding- en schoenenwinkels boekten grote omzetstijgingen, terwijl meubelzaken, doe-het-zelfwinkels en winkels in consumentenelektronica en witgoed juist minder omzetten (-9% tot -13%).
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.