Carlsberg

Nieuws Carlsberg

Succesvol Carlsberg gaat onzekere tijden tegemoet

17 Augustus 2022 - Max van der Heijden

Carlsberg heeft een goede eerste helft van 2022 achter de rug. Het volume en de omzet groeiden allebei, het bedrijf lijkt slechts gedeeltelijk geraakt te zijn door hogere grondstofkosten en presteert beter dan voor de pandemie. Onder de streep draaide het bedrijf wel verlies vanwege het stopzetten van de Russische activiteiten.

De onderliggende volumes groeiden met 8,9% in de eerste helft van het jaar en met 8,7% in het tweede kwartaal. Vooral in West-Europa (10,2%) en Azië (13,2%) was er sprake van groei. In Centraal- en Oost-Europa was er sprake van minimale groei door de oorlog in Oekraïne (0,3%), wordt dat land niet meegeteld dan is er sprake van 7% groei. 

Vooral de zogeheten premiummerken als Tuborg, Carlsberg en Grimbergen presteerden goed. Biermerk Brooklyn groeide zelfs met 44%. Blanc kromp met 1%, maar dat is te wijten aan de situatie in Oekraïne. Als dat land niet wordt meegeteld is er sprake van 5% groei. Hetzelfde geldt voor de alcoholvrije biertjes. De volumes daarvan krompen met 3%, maar er is 4%  groei als Oekraïne niet wordt meegerekend. 

Omzet groeit, maar niet iedereen is tevreden
De onderliggende omzet groeide met 20,7% in de eerste helft van 2022 en met 18,7% in het tweede kwartaal. De omzet per hectoliter groeide met 11%, dankzij onder meer prijsverhogingen. De gerapporteerde omzetgroei bedraagt 23,6% en komt uit op 35,45 miljard Deense kronen (€4,77 miljard). Daarmee is de omzet hoger dan van te voren was verwacht door analisten, zij hadden 33,97 miljard kronen voorspelt. 

De omzetcijfers voor het tweede kwartaal bedroegen 20,5 miljard kronen (€2,76 miljoen) waren dan weer niet volgens de verwachtingen van investeerders die hoopten op 21,6 miljard Deense kronen

De onderliggende bedrijfswinst groeit met 31,8%. Vooral door goede prestaties in Azië. Wel zijn er hogere grondstofkosten en energieprijzen. De gerapporteerde bedrijfswinst groeide met 35,9% naar 6,44 miljard Deense kronen (€866,1 miljoen). De groei ging niet ten koste van de marge die met 1,7% groeide naar 18,2%.

Niet alleen maar zonneschijn
Er is niet alleen maar goed nieuws. Onder de streep was er namelijk sprake van een nettoverlies van 5,28 miljard kronen (€709,8 miljoen). Dit komt doordat het bedrijf 9,6 miljard moest afschrijven op de Russische tak en 839 miljoen kronen (€112,8 miljoen) moest afschrijven in Oekraïne, Centraal- en Oost-Europa. Het bedrijf kondigde in maart aan dat het de acht brouwerijen die het heeft in Rusland gaat verkopen. 

Ook zegt het bedrijf dat de groei van de onderliggende bedrijfswinst van bijna 32% die in de eerste helft van het jaar werd genoteerd, niet nogmaals zal voorkomen. Want hoewel Carlsberg volgens CEO Cees 't Hart voorlopig nog geen gevolgen van de inflatie ziet, kan dat veranderen als de volledige gevolgen van de hogere inputkosten zichtbaar worden in de tweede helft van het jaar. "We zijn nu groter dan voor de pandemie, maar er zijn donkere wolken aan de horizon'', zegt de CEO. Vandaar dat het bedrijf verwacht dat de onderliggende omzet met een hoog enkelvoudig cijfer zal groeien voor het gehele boekjaar.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden