De wereldwijde druk op de toeleveringsketen neemt verder af, blijkt uit de laatste Global Supply Chain Pressure Index van de Federale Reserve Bank of New York over augustus. Hiermee wordt de trend van de laatste vier maanden voortgezet.
In een steekproef in alle landen daalden de levertijden. Een daling van achterstanden in het Verenigd Koninkrijk droeg fors bij aan de index. Hoewel de druk op de supply chain afneemt, is deze volgens de New York Fed nog steeds historisch hoog.
De spottarieven van het containervervoer zetten ondertussen hun daling voort. Uit de data van vervoersplatform Freightos over de afgelopen week, blijkt dat er sprake is van de grootste prijsdaling bij containervervoer van Azië naar Europa (-18%) en de westkust van de Verenigde Staten (-20%). Een van de redenen voor de daling is dat een deel van de detailhandelaren eerder dit seizoen hun bestellingen al heeft geplaatst. Dit is gebeurd met het oog op logistieke vertragingen waar ze vorig seizoen tegenaan zijn gelopen. Wat ook een grote rol speelt, is dat er door de hoge inflatie wereldwijd minder vraag is naar bepaalde goederen.
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $4.830 | $4.345 | $8.688 | $7.845 | $7.440 |
Vorige week | -14% | -20% | -4% | -18% | -10% |
Vorig jaar | -57% | -79% | -61% | -45% | +7% |
De laatste WTO Goods Trade Barometer over het eerste kwartaal van dit jaar liet al een vertraging van de volumegroei van de wereldhandel zien. De volumegroei ging van 5,7% in het laatste kwartaal van 2021 maar 3,2% in het eerste kwartaal van dit jaar. In die cijfers zijn de gevolgen van de oorlog in Oekraïne, die in februari uitbrak, nog niet helemaal terug te zien.
Flink hogere omzet zeevaart en binnenvaart
De omzet van Nederlandse zeevaartbedrijven was in het tweede kwartaal van dit jaar 43% hoger en in de binnenvaart 48% hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2021, blijkt uit cijfers van het CBS. Dit komt vooral door hogere prijzen. Bij de zeevaart spelen ontwikkelingen op de wereldmarkt een grote rol. De binnenvaart had in het tweede kwartaal te maken met lage waterstanden. Dit was van grote invloed had op de prijs (laagwatertoeslag) en zal volgens het CBS in het derde kwartaal een nog grotere rol gaan spelen.
Route | 25 augustus '22 | 1 september '22 | 8 september '22 | Mutatie laatste week | Mutatie per jaar |
Index | $5.986 | $5.662 | $5.379 | -5% | -47% |
Shanghai - Rotterdam | $8.010 | $7.583 | $7.435 | -2% | -48% |
Rotterdam - Shanghai | $1.190 | $1.190 | $1.082 | -9% | -33% |
Shanghai - Genoa | $8.391 | $7.971 | $7.884 | -1% | -42% |
Shanghai - Los Angeles | $6.127 | $5.562 | $4.782 | -14% | -59% |
Los Angeles - Shanghai | $1,254 | $1.262 | $1.260 | 0% | -13% |
Shanghai - New York | $9.569 | $9.304 | $8.957 | -4% | -41% |
New York - Rotterdam | $1.278 | $1.282 | $1.279 | 0% | +8% |
Rotterdam - New York | $6.922 | $6.839 | $6.688 | -2% | +9% |