Ondanks een hoog aantal blank sailings (uit de vaart gehaalde capaciteit) lukt het rederijen niet om de daling van containertarieven een halt toe te roepen. De Drewry's World Container Index daalt deze week met 10% naar $4.471,99 per FEU (container van 40 voet). Dat is 57% lager dan in dezelfde week vorig jaar.
Het is momenteel normaliter hoogseizoen voor de containervaart, maar pieken wil het dit jaar niet. Daarbij moet ook gezegd worden dat de vervoerspiek dit jaar vroeg kwam. Volgens vervoersplatform Freightos ligt de piek duidelijk definitief achter ons.
De afgelopen vier weken is er een capaciteit van 50.000 TEU (containers van 20 voet) minder vervoerd van Azië naar de westkust van de Verenigde Staten dan begin augustus, meldt dataplatform Xeneta. Daarmee is de capaciteit het laagst sinds februari dit jaar. Vergeleken met dezelfde vier weken in 2021 is dat 13% minder (dat zijn 21 schepen van met 8.000 containers van 20 voet). Over de afgelopen twaalf weken is een capaciteit van 1,5 miljoen TEU uit de vaart gehaald.
Ondanks dat de capaciteit afneemt, blijven de tarieven gestaag dalen op de route van Azië naar de Amerikaanse havens, maar ook van Azië naar Rotterdam. Volgens Drewry zijn de tarieven op alle routes op jaarbasis gemiddeld 57% gezakt. De grootste daling is te zien voor containervervoer van Shanghai naar Los Angeles. Daarvoor zijn de tarieven nu 70% lager dan een jaar geleden. De tarieven van Shanghai naar Rotterdam daalden op jaarbasis met 58%. Ondanks de daling staan de tarieven nog wel op een historisch hoog niveau, 21% hoger dan het vijfjarig gemiddelde van $3.704 per 40 voets container.
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $4.174 | $3.241 | $7.326 | $7.251 | $7.146 |
Vorige week | -12% | -17% | -14% | -8% | +5% |
Vorig jaar | -58% | -80% | -61% | -51% | +2% |
Volgens Freightos heeft de afname van de vraag naar capaciteit ook geleid tot een plotselinge daling van de prijzen die vervoerders betalen voor het charteren van schepen. Dalende spottarieven kunnen kleinere rederijen, die vastzitten aan hoge charterkosten, in het nauw brengen.
Bulkvervoer werd de afgelopen week wel weer duurder. De Baltic Dry index steeg 5,6% naar 1.816 punten. In een maand is bulkvervoer 49,71% duurder geworden. Op jaarbasis is een daling te zien van 60,9%.
Route | 8 september '22 | 15 september '22 | 22 september '22 | Mutatie laatste week | Mutatie per jaar |
Index | $5.379 | $4.942 | $4.472 | -10% | -57% |
Shanghai - Rotterdam | $7.435 | $6.671 | $6.027 | -10% | -58% |
Rotterdam - Shanghai | $1.082 | $1.059 | $1.006 | -5% | -38% |
Shanghai - Genoa | $7.884 | $7.353 | $6.419 | -13% | -53% |
Shanghai - Los Angeles | $4.782 | $4.252 | $3.779 | -11% | -70% |
Los Angeles - Shanghai | $1.260 | $1.260 | $1.282 | +2% | -9% |
Shanghai - New York | $8.957 | $8.477 | $7.701 | -9% | -51% |
New York - Rotterdam | $1.279 | $1.282 | $1.255 | -2% | +13% |
Rotterdam - New York | $6.688 | $6.607 | $6.737 | +2% | +9% |