De voedselprijsindex van de FAO is voor de zesde maand op rij gedaald. Vooral plantaardige oliën werden flink goedkoper en konden de hogere graanprijzen compenseren. De voedselprijsindex stond op 136.3 punten in september, 1,1% lager dan in augustus, maar wel nog 5.5% hoger dan een jaar geleden.
De plantaardige oliën daalden met 6,6% in prijs en bereikten vorige maand het laagste niveau sinds februari 2021. De internationale prijzen van palm-, soja-, zonnebloem- en raapzaadolie lagen lager. Een groter aanbod van plantaardige oliën en de lagere prijzen van ruwe olie waren hier de oorzaak van.
De graanprijsindex steeg met 1,5% vergeleken met augustus. In september stegen internationale tarweprijzen met 2.2%, aangedreven door zorgen over droogte in Argentinië en de Verenigde Staten, veel export uit de Europese Unie en zorgen over de verlenging van de graandeal tussen Oekraïne en Rusland. De maïsprijzen bleven relatief stabiel. Dit was mede te danken aan een sterke Amerikaanse dollar die zorgen over een lagere productie gedeeltelijk wegnam. De FAO rijstprijzenindex steeg met 2.2%, vooral door nieuw beleid in India.
De zuivelprijsindex was 0,6% lager, dit kwam voor een belangrijk deel door de zwakke euro ten opzichte van de dollar en de magere economische vooruitzichten en de onzekerheid op de markt. De vleesprijsindex daalde met 0,5%. De rundvleesprijzen daalden wereldwijd door betere beschikbaarheid vanuit Brazilië, ook werden er meer runderen geslacht. De pluimveeprijzen daalden door minder vraag vanuit importerende landen, terwijl de prijs van varkensvlees steeg door een tekort aan te slachten dieren in de Europese Unie. De suikerprijs daalde met 0,7%, dit kwam vooral door de goede vooruitzichten uit Brazilië en de lage ethanolprijzen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.