Bijna 60% van de Europese consumenten probeert hun uitgavenpatroon te beperken door minder geld uit te geven aan levensmiddelen. Op die manier passen zij hun koopgedrag aan op de hoge inflatie.
Dat meldt marktonderzoeker IRI. Voor het onderzoek werden 3.000 Europese consumenten ondervraagd, van hen zegt 60% zich zorgen te maken over de gevolgen van de inflatie. Driekwart van de ondervraagden kiest vaker voor artikelen met korting, huismerken en producten die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten en daarom met korting de deur uit worden gedaan.
Ook worden er vaker discountwinkels bezocht, gaat men minder vaak uit eten en wordt er minder vaak eten besteld. 58% van de ondervraagden vergelijkt vaker prijzen, 74% zegt de inflatie te begrijpen en 69% denkt dat de impact hiervan op hun persoonlijke financiën redelijk te voorspellen is.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.