Veertien van 's werelds grootste voedselbedrijven hebben op klimaatconferentie COP27 een routekaart gepresenteerd waarop staat hoe zij willen werken aan het verminderen van de CO2-uitstoot die vrijkomt als er van bosgrond landbouwgrond wordt gemaakt. Dat willen ze onder meer doen door boeren te stimuleren het land duurzaam te gebruiken.
De routekaart is opgesteld door: ADM, Amaggi, Bunge, Cargil, COFCO International, Golden Agri-Resources, JBS, Louis Dreyfous Company, Marfrig, Musim Mas, Olam International, Olam Food Ingredients, Viterre en Wilmar International. Een jaar geleden kwamen de CEO's van deze bedrijven bij elkaar in Glasgow tijdens COP26 en toen werd er besloten om deze gezamenlijke routekaart op te stellen. De focus ligt op palmolie, soja en veeteel. Het doel is het beschermen van de globale voedselsystemen en de inkomens van producenten.
De routekaart stelt een alomvattend plan voor om ontbossing en bosverlies in de toeleveringsketens aan te pakken en de samenwerking te versnellen om dit doel te bereiken. Ook staat er in hoe de partijen gaan samenwerken met regeringen, leveranciers, financiële instellingen en andere actoren om de steun voor het plan uit te breiden. Denk aan het versterken van beleid en regelgeving en het aanmoedigen van boeren en veehouders om natuurlijke hulpbronnen te beschermen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.