McDonald's heeft in het vierde kwartaal van 2022 betere resultaten geboekt dan verwacht. Dit bleek dinsdag uit de resultaten van de Amerikaanse hamburgerketen. McDonald's profiteerde van gerichte prijsverhogingen en een vernieuwd menu.
In het vierde kwartaal daalde de omzet licht: van net iets meer, naar net iets minder dan US $6 miljard. Daarbij hadden wisselkoersen een duidelijk negatief effect op de omzet, aldus de keten. De nettowinst steeg op jaarbasis met 16% naar $1,9 miljard. Per aandeel verbeterde de winst van $2,18 naar $2,59, waar de markt rekende op $2,46. De vergelijkbare winkelverkopen, voor de markt een belangrijke graadmeter, stegen in het vierde kwartaal met 12,6%. Hier gingen analisten uit van een groei van 8,8%.
In alle segmenten was sprake van een dubbelcijferige groei, aldus het bedrijf. De vergelijkbare groei in de Amerikaanse thuismarkt kwam uit op 10,3%. In heel 2022 bleef de omzet min of meer gelijk op $23,2 miljard, maar daalde de winst met 18% op jaarbasis tot $6,2 miljard.
Outlook
Chris Kempczinski, CEO van McDonald's zei in een toelichting dat het bedrijf zich dit jaar richt op het openen van nieuwe restaurants als onderdeel van zijn strategie om de groei te bevorderen. De topman verwacht wel dat de inflatoire druk in 2023 aanhoudt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.