'Tony's Chocolonely de deugdzame chocoladereep die Groot-Britannië verovert', kopte dit weekend de Britse krant The Times. De Nederlandse chocolademaker is met 4% van de markt de vierde grootste chocoladeverkoper van Groot-Brittannië én de snelst groeiende.
In 2022 verkocht Tony's 15 miljoen repen in Groot-Britannië, 50% meer dan een jaar eerder. Twee jaar daarvoor, in 2019, zette het chocolademerk voor het eerst voet aan Britse grond. De start was moeizaam, traditionele chocolademerken zoals Cadbury en Lindt zijn groot in Groot-Brittannië. Dat veranderde mede dankzij de coronapandemie in 2020.
Online supermarkt Ocado wilde een cadeautje geven aan klanten die het bedrijf tijden de pandemie trouw waren gebleven. Het bedrijf kocht repen Tony's Chocolonely in om weg te geven bij bestellingen. Maaltijdbezorgbedrijf Gusto deed hetzelfde. De 40.000 repen die als gevolg van deze acties bij mensen op de mat belandden waren de doorbraak die het bedrijf nodig had. Wat ook hielp was een prijsverlaging van £3,50 naar £3 in oktober. Sindsdien zijn de verkopen met 40% gegroeid.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.