Door aanhoudende droogte kunnen schepen die door het Panamakanaal varen minder zwaar beladen worden omdat zij anders dreigen vast te lopen. In sommige gevallen kunnen schepen zelfs 40% minder containers vervoeren. En het probleem is niet voorbij. Verdere beperkingen dreigen, vooral met de naderende komst van het weerfenomeen El Niño.
Tot nu toe zou 2023 het droogste jaar sinds 1950 zijn in Panama. Was het eerst nog zeer waarschijnlijk dat het weerfenomeen El Niño de kop op zou steken, meldde de Amerikaanse National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) gisteren dat het weerfenomeen al lijkt te zijn begonnen. El Niño kan op de ene plek veel regenval en op de andere extreme droogte tot gevolg hebben.
"We hadden niet precies kunnen voorspellen wanneer het watertekort zou ontstaan in de mate waarin we dat nu meemaken", aldus Ricaurte Vásquez Morales, beheerder van het Panamakanaal op de website van Canal de Panama over de droogte die het scheepsverkeer hindert. Vásquez Morales zegt de laatste periode van intense droogte in 2019/20 was en dat deze zich over het algemeen eens in de vijf jaar herhaalt. Het lijkt er echter op dat deze cyclus nu eens in de drie jaar voorkomt
De beheerder legt uit wat het kanaal zelf doet. Sinds 3 januari van dit jaar heeft het kanaal een reeks waterbesparende maatregelen doorgevoerd om de watervoorraad voor de bevolking te garanderen en om tijdens het droge seizoen een betrouwbare en concurrerende dienstverlening aan klanten te bieden. Daarnaast wordt er gewerkt aan oplossingen voor de toekomst.
Extremere maatregelen
Als de huidige weersomstandigheden verslechteren, overweegt het kanaal extreme maatregelen te nemen, zoals het beperken van het aantal dagelijkse overtochten. Momenteel passeren er 35 à 36 schepen per dag en dat zou dan teruggeschroefd worden tot tussen de 28 en 32 per dag. De kanaalautoriteiten heeft al een afname geconstateerd van het aantal schepen dat het Panamakanaal aandoet, maar dat kan ook aan het seizoen liggen. Dat zoeken zij momenteel uit.
Panamax-schepen (met een lengte van 294 meter, breedte van 32,3 meter en een diepgang van 12 meter) worden volgens het kanaal niet beïnvloed. Het gaat om neopanamax-schepen die door de nieuwe sluizen moeten. Die zijn op de hoogte gebracht, aldus de beheerder.
Behalve het Panamakanaal kunnen ook stakingen in havens aan de Amerikaanse westkust het scheepsverkeer hinderen en tarieven nadelig beïnvloeden. In Los Angeles en Long Beach was de afhandeling gisteren (8 juni) voor het eerst in een week weer normaal, maar wordt nu tegen een achterstand aangekeken, schrijft dataplatform Freightos.
Drewry verwacht stijging oost-west-lijnen
Drewry's World Container Index, de index voor de spottarieven, heeft afgelopen week bijna niet bewogen. Waar deze vorige week op $1.682,10 stond, is dat deze week 1.681,04 (-0,1%) voor een container van 40 voet. Hoewel de tarieven gemiddeld stabiliseerden, zijn er tussen de lijnen grote verschillen. Containervervoer van Shanghai naar Rotterdam daalde 6% in prijs, terwijl dat tussen Shanghai en Los Angeles 6% duurder werd en naar New York 5%. Transport op de route van Rotterdam naar New York daalde 9% in prijs. Drewry verwacht de komende weken op de meeste oost-west-routes een stijging van de tarieven.
Het aantal blank sailings is sterk afgenomen. De komende vijf weken zal 96% van de geplande vaarten van de grote scheepsvaartallianties volgens Drewry ook daadwerkelijk doorgaan.
Baltic Exchange Dry Index
De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer staat met 1.040 punten op het hoogste punt sinds deze maand. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton steeg van 1.030 punten vorige week naar 1.146 punten.
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $1.380 | $1.324 | $2.351 | $1.319 | $2.088 |
Vorige week | -2% | +1% | +1% | -7% | -3% |
Vorig jaar | -82% | -88% | -84% | -88% | -75% |