FrieslandCampina laat een sterk verbeterd resultaat zien over de eerste helft van 2024. Het bedrijfsresultaat steeg vergeleken met een jaar eerder met €254 miljoen, de halfjaarwinst nam met €175 miljoen toe. Ondanks het krachtige herstel blijft de directie ook verwijzen naar grote onzekerheden.
Als reden daarvoor noemt CEO Jan Derck van Karnebeek de volatiliteit op de wereldzuivelmarkt en economische onzekerheden. Volgens hem verbeterde het bedrijfsresultaat aanzienlijk door verbeteringen in de volumemix, positieve ontwikkelingen van bij de consumentenmerken in Zuidoost-Azië en het Friso kindervoedingsmerk in China. Daarnaast speelt het wegvallen van de impact van dure voorraden mee, evenals andere lagere kosten. "Dit is goed nieuws voor onze leden-melkveehouders en medewerkers. Ook zijn in Maleisië en Indonesië grote, nieuwe productielocaties geopend om in de toekomstige marktvraag in de regio te kunnen voorzien".
De netto-omzet daalde bij alle goede nieuws toch met 6,7% naar €6,4 miljard euro. Dit was voornamelijk te wijten aan een lagere melkprijs en valuta-effecten. Voor valuta-effecten was de omzetdaling 2,9%
Minder melk verwerkt
FrieslandCampina zag ook een daling van de melkaanvoer. Het bedrijf verwerkte tot en met eind juni ongeveer 4,7 miljard kilo ledenmelk, een daling van 3,2% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Deze daling kan grotendeels worden toegeschreven aan het vertrek van de laatste groep leden-melkveehouders die gebruik hebben gemaakt van de vertrekregeling die liep vanwege de fusie tussen Friesland Foods en Campina in 2009. en die op 9 november 2023 eindigde.
Op basis van de resultaten over het eerst halfjaar zou een interim-uitkering kunnen worden uitbetaald. Daarvoor is een bedrag van €61 miljoen opgebouwd. Vanwege alle onzekerheden is echter besloten om voorzichtigheid voor te laten gaan en nu niets uit te keren.
Outlook onzeker
FrieslandCampina verwacht ook in de tweede helft van het jaar te worden geconfronteerd met economische onzekerheden, zoals die zich in het eerste halfjaar hebben voorgedaan. De prijzen voor basiszuivelproducten blijven volatiel en de inflatie neemt naar verwachting toe. Gezien alle omstandigheden geeft het bedrijf geen resultaatprognose af voor de tweede helft van het jaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.