Bij verpakkingsdesign denken we vaak aan kleurgebruik, vormgeving en uitstraling. Voedselproducenten willen echter vaak ook veel (verplichte) informatie kwijt op verpakkingen: de ingrediëntenlijst, herkomst en milieu- en gezondheidsclaims, om maar wat te noemen. Wat ontwerpers zich misschien niet bewust zijn, is dat kleine lettertjes bij veel mensen ergernis oproept.
In een enquête vroeg het Duitse marktonderzoeksbureau MediaAnalyzer naar wat consumenten stoort aan verpakkingen werden kleine letters werd het vaakst genoemd, bijna door de helft van de mensen (48%).
Het mag niet verwonderlijk zijn dat klachten over kleine lettertjes toeneemt met de leeftijd. Van de zestigplussers mag van 63% de tekst groter en bij 40 tot 59-jarigen is dat ruim de helft (52%). Opmerkelijk is dat zelfs onder jongere consumenten (16 t/m 39 jaar) meer dan een kwart (27%) de letters op verpakkingen te klein vindt.
Verpakking niet informatief of te druk
Twee andere klachten, die beide door 37% genoemd worden, zijn dat de verpakking te druk is of niet informatief genoeg. Opvallend is dat zesgtigplussers (32%) hier minder vaak last van hebben dan 16 t/m 59-jarigen (39%). Mannen vinden een ontwerp vaker rommelig (40%) dan vrouwen (32%). Consumenten tussen de 16 en 39 jaar vinden verpakkingen ook vaker lelijk (32%) dan 40 tot 59-jarigen (22%) en 60plussers (13%). 25% van de vrouwen vindt sommige productontwerpen onaantrekkelijk, terwijl dat bij mannen 19% is.
Wat de klacht betreft dat verpakkingen niet informatief genoeg zijn (ook 37%) zijn de verschillende leeftijdscategorieën en geslachten het behoorlijk eens. 18% vindt het zelfs niet altijd helder om wat voor soort product het gaat. Voor 11% is het soms onduidelijk om welk merk het gaat. Voor bedrijven is dit laatste volgens MediaAnalyzer 'uiterst ongunstig'.
Joachim Netz van MediaAnalyzer stelt bij de publicatie van het onderzoek: "De resultaten maken duidelijk dat er nog veel potentieel is voor verbetering in het verpakkingsontwerp. Vooral de leesbaarheid en het design van de verpakking zijn essentiële factoren voor een positieve winkelervaring en een duidelijke aankoopbeslissing. Het belang van een sterk verpakkingsontwerp voor de koopimpuls wordt vaak niet voldoende onderkend."
Duitsland is verpakkingskampioen
Bij onze oosterburen werd er onlangs ook een ander interessant verpakkingsonderzoek gepubliceerd. Deutsche Umwelthilfe, een non-profitorganisatie voor milieu- en consumentenbescherming, voerde bij twaalf grote supermarktketens controles uit naar de hoeveelheid verpakkingen van voedingsmiddelen. Duitsland is verpakkingsafvalkampioen volgens de organisatie, in negatieve zin dan. Voor het derde jaar op rij moet Umweltshilfe constateren dat er nog veel ruimte is om verpakkingsafval terug te dringen.
Er werden dit jaar per keten vier filialen bezocht in het hele landen en daar gekeken welke maatregelen er zijn genomen om verpakkingen van voedingswaren terug te dringen, bijvoorbeeld door het aanbieden van onverpakte groente en fruit of herbruikbare drankverpakkingen te gebruiken.
De biologische supermarkten – Denns, Alnatura en Bio Company – komen er het beste uit en krijgen een symbolische groene kaart. Edeka en Rewe krijgen een gele kaart en de rest - Aldi Süd, Aldi Nord, Lidl, Penny, Netto Marken-Discount, Norma en Kaufland – moeten het doen met een rode kaart. Als het aan de organisatie ligt komen er meer financiële prikkels en verplichte normen voor herbruikbare verpakkingen.
Duitsland blijkt wel verder dan Nederland te zijn met het meenemen van eigen herbruikbare bakjes, hoewel dit in Duitsland volgens de organisatie nog maar beperkt mogelijk is. Bij de Duitse discounters is het vrijwel onmogelijk om onverpakte kaas- of worstproducten, warme dranken of pasta af te vullen in eigen bakjes of leenbakjes, maar bij de andere ketens (behalve bij Edeka) is dit in bijna de helft van de filialen bij de kaas- en vleeswarenafdeling een optie. Het bijvullen van meegebrachte broodzakken kan volgens het onderzoek overal.