FrieslandCampina heeft vorig jaar een grote omslag in resultaat weten te bereiken. De omzet daalde weliswaar licht, maar het resultaat ging van negatief naar stevige positief en er is ook een hoger dan verwachte nabetaling. Over het pas begonnen jaar is FrieslandCampina voorzichtiger.
De omzet daalde van €13,1 miljard naar €12,9 miljard, vooral door wisselkoersschommelingen. Het resultaat leed daar evenwel niet onder. De nettowinst steeg van €149 miljoen negatief naar €321 miljoen positief. Dit is het bedrag dat 'schoon' overblijft voor de onderneming. Reserveringen en nabetaling zijn er al van af. De nabetaling, die vorig jaar uitbleef vanwege het toen slechte resultaat, komt nu uit op €1,21 per 100 kilo melk.
De vergoeding aan de leden-leveranciers steeg met 10% ten opzichte van 2023. Er werd een contante melkprijs betaald van €52,95 per 100 kilo. Dit bedrag bestaat uit €49,48 voor de garantieprijs, €1,46 aan Foqus planet-toeslag en €1,21 nabetaling. CEO Jan Derck van Karnebeek is blij met het resultaat en trots op de medewerkers van het bedrijf dat ze dit resultaat hebben weten te bereiken, zegt hij.
Mix van meevallers
De sterke winstgroei is volgens hem het resultaat van een verbeterde volumemix, de groei van consumentenmerken in Zuidoost-Azië en Friso-kindervoeding in China, het wegvallen van de kostenimpact van dure voorraden, hogere basiszuivelprijzen, gecombineerd met een positief verschil tussen deze basiszuivelprijzen en de garantieprijs voor gangbare boerderijmelk.
In 2024 werden ook bijna 1.400 voltijds banen verminderd. FrieslandCampina bespaarde €315 miljoen dankzij interne verbeteringsprogramma's. De productieorganisatie realiseerde €222 miljoen aan besparingen. Een deel van de besparingen werd gebruikt om inflatie-effecten te compenseren.
Azië en ingrediënten
Gerekend naar businessgroepen werd vooral geld verdiend in (Zuidoost-)Azië, met kindervoeding en bij de ingrediëntentak. Minder goed ging het in Nigeria en Pakistan, in het laatste land door de invoering van btw op verpakte melk. Ook qua klimaatdoelen werden stappen gezet. De broeikasgasemissies op ledenbedrijven daalden met 853 kton CO2-equivalent, wat neerkomt op een reductie van 9,8% ten opzichte van 2023.
Minder melk en leden
De melkaanvoer daalde ondertussen met 3,4%, van 9.369 miljoen kilo in 2023 naar 9.050 miljoen kilo in 2024. De daling is voornamelijk het gevolg van een afname in het aantal leden melkveebedrijven, van 9.417 naar 9.001. Een daling van per saldo 416. FrieslandCampina stelt dat dit komt door gebrek aan opvolging en de laatste uitstroom van leden via de DMF-regeling die in 2023 afliep en waarvan de laatste melkveehouders per 1 januari 2024 zijn vertrokken. Ook het weer speelde een rol. Positief qua ledenbestand is dat ook de instroom van nieuwe leden weer toenam, zo wordt gemeld.
Geen herhaling in 2025
FrieslandCampina verwacht dat de hogere basiszuivelprijzen in de markt ten opzichte van de garantieprijs en het positieve voorraadeffect, die in 2024 bijdroegen aan het betere resultaat, zich in 2025 niet zullen herhalen. Investeringen zullen iets lager liggen in 2025. Tenslotte streeft FrieslandCampina ernaar de voorgenomen fusie met Milcobel voor het einde van 2025 af te ronden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.