Al jaren praten we met elkaar over het terugdringen van overgewicht en obesitas. Maar tot op heden gaat het niet snel genoeg. Het is daarom goed dat het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel de supermarkten en voedingsbedrijven oproept om (meer) werk te maken van leefstijlpreventie.
De voorgestelde maatregelen als het verplichten van het voedselkeuzelogo Nutri-Score of het verlagen van het btw-tarief op groente en fruit gaan niet ver genoeg. Ze gaan voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid van supermarkten en voedingsbedrijven om mee te werken aan het terugdringen van overgewicht en obesitas. Dat kunnen zij doen door bijvoorbeeld harde afdwingbare maatregelen te nemen om het suikergehalte in ongezonde producten te verminderen.
De consument merkt hoe creatief sommige voedingsbedrijven de verhoogde verbruiksbelasting op frisdranken proberen te omzeilen. Door bijvoorbeeld aan frisdrank een 'vleugje zuivel' toe te voegen, zodat het product onder de uitzonderingscategorie zuivel valt.
Doelen Nationaal Preventie Akkoord niet haalbaar
Uit een evaluatie van het RIVM blijkt dat het percentage Nederlanders met overgewicht en obesitas de afgelopen vier jaar is toegenomen. De vrijwillige afspraken met de voedingssector hebben niet het gewenste effect. De doelen van het Nationaal Preventie Akkoord zijn daardoor niet langer haalbaar. Een andere aanpak met medewerking van supermarkten en voedingsbedrijven is nu nodig.
Wanneer de politiek instemt met de voorgestelde maatregelen zal dat naar verwachting een aantal positieve resultaten opleveren, bijvoorbeeld een verkoopstijging in groente en fruit. Supermarkten en fabrikanten kunnen veel meer doen, zoals suikerhoudende producten lager in het schap plaatsen en gezondere varianten juist direct in het zicht. Of door gezonde producten goedkoper te maken.
Betere voedingskeuzes maken
Niet alleen via belastingbeleid, maar ook via eigen prijsbeleid. Daar kunnen supermarkten controleerbare en afdwingbare afspraken over maken met producenten en consumentenorganisaties. Het stimuleren van gezond eten gaat de consument helpen betere voedingskeuzes te maken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.