Shutterstock

Opinie Ceel Elemans

Portemonnee belangrijker dan duurzaam voedsel

25 September 2024 - Ceel Elemans

De consument heeft veel uitdagingen op zijn bord liggen. De koopkracht is weliswaar licht verbeterd ten opzichte van vorig jaar door de stijging van de lonen en de daling van de inflatie, maar dit neemt niet alle problemen weg. Voorlopig betekent dit dat de klant in de supermarkt zich laat leiden door de portemonnee. Tenzij er geen andere keus meer is. Dat is mijn conclusie uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2023.

Ondanks forse prijsverhogingen in de supermarkten is in 2023 de afzet van duurzame voedingsproducten toegenomen met 4%. Terwijl het volume van alle verkochte voeding in de supermarkt 1% daalde. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2023 van Wageningen Economic Research. Toch betekent dit niet dat de consument bewust meer duurzaam voedsel koopt. De verklaring van deze groei ligt bij de supermarkten, die in 2023 alleen nog minimaal Beter Leven 1 ster-kipproducten verkochten.

Sturende rol van supermarkten werkt
Door de beslissing van supermarkten om sinds 2023 alleen maar kipproducten met minimaal Beter Leven 1 ster aan te bieden is de verkoop van deze categorie vorig jaar in volume met 23% gestegen. Wanneer krachtige partijen als supermarkten onder toenemende maatschappelijke druk meer duurzamere producten verkopen, dan blijkt dat dus heel effectief.

Grote verschillen tussen productcategorieën
De monitor Duurzaam Voedsel rapporteert alleen over producten die zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk zoals ASC, MSC, Fair Trade, Beter Leven 1,2, en 3 sterren en On the way to PlanetProof. Vooral duurzaam geproduceerd vlees, vleeswaren en vis zaten in de lift. Daar tegenover was een daling te zien bij zuivel en eieren. Dit laat zien dat zonder beleidswijzigingen van supermarkten er eigenlijk bar weinig is gebeurd in 2023.

Ceel Elemans

Ceel Elemans is Sector Banker Food bij ING. Hij volgt de ontwikkelingen in de foodsector en duidt deze voor interne en externe netwerken, langs zowel digitale als fysieke kanalen.

Opinie Ceel elemans

Verspillingsvrije Week: sleutel ligt bij consument

Opinie Ceel Elemans

Hybride gehaktbal helpt consument bewuster eten

Opinie Ceel Elemans

Eindelijk duidelijkheid met nieuw logo houdbaarheid

Opinie Ceel Elemans

Oogstproblemen onderstrepen: actie vereist

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden