De Nederlandse consument gooit thuis bijna 10% van de voedselboodschappen weg. Dat is 33 kilo voedsel per jaar. Voedsel dat wel is verbouwd, verwerkt en vervoerd, maar door het weggooien een nutteloze CO2-uitstoot in de lucht heeft opgeleverd. Een ondersteuningscampagne als de Verspillingsvrije Week (van 9 t/m 15 september), waarin het tegengaan van voedselverspilling extra aandacht krijgt, is dan ook hard nodig. Een goed initiatief, dat bewustwording en een noodzakelijke gedragsverandering bij de consument stimuleert.
Volgens het Voedingscentrum hapert de daling van de voedselverspilling. Zo gooiden huishoudens in 2022 slechts 3% minder weg dan in 2019. Als we met elkaar op dezelfde weg doorgaan halen we de afgesproken EU-doelstelling voor 2030 van maximaal 24 kilo voedselverspilling per hoofd van de bevolking niet.
Voedingsbedrijven kunnen zelf actiever de voedselverspilling aanpakken. Door bijvoorbeeld reststromen waar mogelijk opnieuw te gebruiken en niet als afval te verwerken of te bestemmen als diervoeding. Bijvoorbeeld Peel Pioneers, dat van sinaasappelschillen waardevolle voedingsingrediënten maakt.
Nog veel te winnen in brood, groente, fruit en zuivel
De consument heeft een eigen verantwoordelijkheid om minder voedsel te verspillen. Met name in de productcategorieën brood, groente, fruit en zuivel valt nog veel te winnen. Denk aan het in porties verdelen en invriezen van brood of door creatieve recepten te maken van restjes.
Ook door bewuster in te kopen kan de consument voedselverspilling verminderen. Via een meerdaagse planning of door maximaal gebruik te maken van het TGT-logo (te gebruiken tot) en het recente 'Kijk, Ruik en Proef'-logo als aanvulling op het THT-logo (ten minste houdbaar tot).
Handige apps als 'Too good to go' helpen de consument om weggooien van eten en drinken te voorkomen. Het niet verspillen van voedsel levert volgens het Voedingscentrum een jaarlijkse besparing op van €138 per persoon.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.