Een heel bijzonder jaar, dan is 2022. Ja natuurlijk, omdat mijn FC Emmen terugkeerde naar de eredivisie. Omdat we weer een oorlog in Europa hebben en omdat de rentes spectaculair zijn gestegen. Allemaal bijzondere gebeurtenissen. Maar ik bedoel iets anders.
In het jaar 2022 is namelijk ook de koopkracht van uw euro gehalveerd. Dit jaar doorkruiste de totale inflatie in de eurozone sinds 1999 de grens van 50%, zo valt af te leiden uit de cijfers van de Eurostat. Gemiddeld genomen is dat overigens iets minder dan 2% per jaar. Bij de Europese Centrale Bank (ECB) noemen ze dat prijsstabiliteit door de jaren heen. Taalkundige voodoo noem ik dat. Zoals wijlen Paul Volcker, oud-voorzitter van de Fed en adviseur van president Obama, ooit tegen me zei: "Ik vraag mij soms af waarom de centrale banken inflatie nastreven en niet de prijsstabiliteit." Ofwel: je kunt niet spreken van prijsstabiliteit als de prijzen elk jaar stijgen. Het is alsof je bepaalt dat 1 kilometer elk jaar op 1 januari 20 meter langer wordt, maar dat de afstand Amsterdam – Emmen elk jaar 185 kilometer blijft. Dat laatste slaat natuurlijk nergens op gezien het eerste, namelijk dat 1 kilometer elk jaar extra meters bij krijgt.
Die aanhoudende en tegenwoordig zeer hoge inflatie, dwingt velen tot aanpassingen. Ik denk dat zelfs onze taal inmiddels aan een rondje revisie toe is. Noem het een inflatieaanpassing. Hieronder een aantal aanpassingen wat mij betreft:
De hoge inflatie van 2022 aanpakken is overigens in principe een fluitje van een halve cent, maar dan moet de Europese Centrale Bank (ECB) dat wel willen. In plaats daarvan blijft de ECB goed geld naar kwaad geld smijten, waardoor steeds meer mensen geen halve cent te makken hebben. Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik vertrouw de ECB voor geen cent. Herstel, voor geen halve cent natuurlijk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.