Moet een product 10.000 kilometer reizen voordat het ons bord raakt? Moeten we die aardappel uit het Oostblok halen, of kan die aardappel ook gewoon van 'boer de buurman' komen? Waar vroeger vaak alleen werd gekeken naar de prijs en kwaliteit van een product, kijken zowel de consument als de ondernemer nu ook steeds vaker naar de herkomst van producten.
De afgelopen jaren is ondernemen met lokale producten een serieuze waardetoevoeging geworden voor de horecasector, en het einde van deze ontwikkeling is nog niet in zicht. Local-for-local is een trend die helemaal aansluit op de duurzaamheidskaders waarin we leven. We staan allemaal steeds meer stil bij het milieu. Ondernemers die hierop inhaken, kunnen (wanneer ze het goed aanpakken) extra waarde op het bord of in het glas creëren. En dat hoeft niet meteen met alle ingrediënten, maar we kunnen bepaalde zaken wel efficiënter aanpakken.
Hoe en in welke mate je dit als ondernemer bewerkstelligt, bepaal je zelf. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen je concept volledig in te richten op de trend. Zo kun je bij restaurant 'De Reusch' in Schimmert eten en drinken van zover je kunt kijken. Hiermee ondersteunen ze lokale productie en zijn ze miliebewust bezig. Door een verhaal te vertellen over de streek, over de producenten die er werken en over de producten die daaruit voortkomen, creëren ze toegevoegde waarde en bewustwording bij de gasten.
Vertel een verhaal!
Als horecaondernemer wil je natuurlijk een onderscheidend product laten zien. De local-for-local-trend kun je geweldig opnemen in je marketingmix. Het kiezen voor lokale producten kan van toegevoegde waarde zijn voor je doelgroep. Vergelijk het met trends als biologisch en vegan: de consument van vandaag zit er niet alleen op te wachten, we zijn vaak bereid er meer voor te betalen. Het serveren van je lokale gerecht is natuurlijk de basis, maar je moet ook het goede verhaal vertellen. Als consumenten zijn we gevoelig voor het verhaal achter het product. Door op deze behoefte in te spelen kun je jouw product nog mooier, interessanter en zelfs lekkerder maken.
Stel je voor: je hebt een frietkraam. Je hebt friet van een aardappel uit Polen en friet van een aardappel van de lokale boer. De kosten zijn gelijk. Als de smaak hetzelfde is, zal de beleving van de klant bij de friet van de lokale boer tóch beter zijn. Waarom? De klant heeft bij die friet iets wat hij kan definiëren; het is van de lokale boer. Het verhaal eromheen is minstens zo belangrijk als het product zelf. Hoe vers is het? Hoe vernieuwend? Hoe mooi is het opgemaakt? Hoe lokaal is het product? Zorg voor een goede storytelling zodat mensen de waarde van lokale producten inzien.
Je zult als horecaondernemer altijd moeten nadenken over je propositie. Of je nu klein of groot bent. Je moet je telkens afvragen hoe jij je gasten kunt verrassen. Local-for-local is een goede manier om dit te doen. Je kunt je ecologische footprint verminderen. De keuzes die jij maakt als ondernemer zijn van invloed op de wereld en maatschappij. Alle kleine beetjes helpen, je gast zal het waarderen en meer waarde ervaren. Mits je jouw storytelling marketingstrategie op orde hebt natuurlijk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.