De pizza die je online bestelt, heb je binnen het uur in huis. Bij de boodschappen is het anders. Die moet je dagen van tevoren opgeven. Dat kan sneller. Dus zie je allerlei bezorgdiensten die Jumbo en Albert Heijn links en rechts voorbijvliegen. Bezorger Gorillas zegt gemiddeld tien minuten nodig te hebben om je bestelde boodschappen af te leveren. Of ze willen of niet, de grote retailers moeten gas geven in deze ratrace. En dat doet ze pijn.
Foodretailers zagen sinds de uitbraak van het coronavirus een explosie in de cijfers rondom online boodschappen. Uitgaande van 2020 is de transitie van e-commerce in Europa met vier tot vijf jaar versneld. De penetratie van e-commerce is tot wel 11% van de supermarktomzet opgelopen. Je zou een hoera-stemming verwachten, maar het tegendeel is waar. De onderzoekers van Euler Hermes brachten de belangrijkste Europese markten in kaart en concluderen dat de trend in online boodschappen grote Europese supers tot €2 miljard aan winst kan kosten.
Uitdagingen
De omzet van de Europese supermarktketens is in de coronaperiode fors toegenomen, met meer dan 5% in 2020. In diezelfde periode schoten ook de cijfers rond het doen van online boodschappen als een raket omhoog. Een trend die doorzet. De consumptiegewoonten zijn sinds de coronapandemie veranderd. De groeiende penetratie van de online boodschappendiensten brengt voor de grote supers twee uitdagingen met zich mee:
1. De markt wordt opgeschud en de competitie krijgt een ander gezicht. En daarbij krijgen gemak en service meer nadruk, terwijl recent alles nog was gericht op prijsconcurrentie. Bedrijven die traag of terughoudend zijn om de digitale transitie te omarmen, verliezen marktaandeel. Aan collega-supers, maar ook aan (logistieke) nieuwkomers.
2. E-commerce in de foodretail ondermijnt de winstgevendheid. De online verkoop van boodschappen draait verlies. De kosten zijn hoger. Een deel van de waardeketen van de dienstverlening (waaronder product picken, afrekenen en bezorgen) komt voor rekening van de retailer. Niemand durft immers de servicekosten volledig op het bordje van de consument te leggen
E-commerce hoger op de agenda
De dubbele bedreiging - het verlies aan marktaandeel en de lagere winst - zet de retailers ertoe aan om hun e-commerce-activiteiten hoger op de strategische agenda te plaatsen. Daarbij moet je denken aan partnerships met bezorgdiensten (zoals JustEat, Delivery Hero) en de investeringen in de logistieke infrastructuur en magazijnautomatisering. Aan de lopende band ontstaan ook partnerships in het snelgroeiende e-commerce ecosysteem voor kruidenierswaren.
Een voorbeeld is Picnic. Fysieke supermarkten heeft de Nederlandse keten niet. Het is een webbedrijf. Klanten bestellen via de app en Picnic brengt de boodschappen bij je thuis. De producten regelde Picnic voorheen met inkooporganisatie Superunie. Die samenwerking is inmiddels voorbij. Dat loopt nu via Edeka. De omzet van de websupermarkt gaat inmiddels naar de €1 miljard. Het bedrijf kijkt verder dan Nederland en Duitsland: ook in Frankrijk is het begonnen en uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk staat voor de deur.
Zo snel gaat het. Dan maar minder winst zullen de grote jongens denken. Er is haast geboden. Deze boot kun je maar één keer missen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.