De energietransitie dreigt te verzanden in allerlei praktische problemen. Kort geleden was hiervan weer een opmerkelijk voorbeeld. Deze problemen zijn fnuikend voor ondernemers, ook in de food- en agrisector.
Het overvolle stroomnet rond Utrecht zorgt ervoor dat er in deze stad, toch een GroenLinks bolwerk, drastische maatregelen moeten worden genomen. Zoals het tijdelijk of wellicht helemaal uitzetten van de laadpalen. Volgens RTV Utrecht overweegt de gemeente laadpalen tijdens piekuren uit te schakelen. Er is in elk geval al besloten het laadvermogen terug te schroeven in de middag en aan het begin van de avond. Het kan dan dus langer duren voor de Tesla's en andere elektrische auto's van de Utrechtse bewoners zijn opgeladen.
Het kan nog gekker
Een nog radicaler idee is om de palen, zoals netbeheerder Stedin voorstelde, tussen 16 en 21 uur helemaal uit te zetten. De verantwoordelijke wethouder, Lot van Hooijdonk (GroenLinks) ziet daar volgens RTV Utrecht wel wat in. Mocht er dan toch hier en daar nog stroom nodig zijn, dan kan dat eventueel nog tegen een flink hoger tarief worden geleverd. Maar het kan nog gekker. De lokale fracties van de PvdA en ChristenUnie stellen voor dat het voor elektrische auto's misschien maar moeilijker moet worden gemaakt om door Utrecht te rijden. Dat is echt de wereld op zijn kop. Door milieuzones worden inmiddels met name wat oudere brandstofauto's al uit de stad geweerd. Dan mag je toch verwachten dat elektrische auto's geen strobreed in de weg worden gelegd.
En dat allemaal omdat politici wel met allemaal zeer ambitieuze plannen komen om de opwarming van de aarde tegen te gaan, maar de praktische haalbaarheid daarvan voor het gemak maar buiten beschouwing laten. In ieder geval hebben ze niet bijtijds adequate maatregelen getroffen om de voorzienbare problemen het hoofd te bieden.
Olifant die het zich belemmert
Netcongestie had voor een groot deel voorkomen kunnen worden als er al vele jaren terug begonnen was met het uitbreiden van de capaciteit van het stroomnet. Maar daar is visie, volgens Mark Rutte een olifant die het zicht belemmert, en geld voor nodig. Aan het eerste ontbreekt het bij vele politici en het tweede werd niet beschikbaar gesteld aan de netbeheerders, waardoor die onvoldoende armslag hadden. Al hadden zij ook eerder veel harder aan de bel moeten trekken om de politici wakker te schudden voor wat onvermijdelijk in de toekomst te gebeuren stond en nu dus gebeurt.
Netcongestie is niet een puur Nederlands probleem. Al was het bij ons wel eerder dan in de ons omringende landen, door de voortrekkersrol die Nederland onder leiding van Rob Jetten zo graag willen spelen. Vele industriële bedrijven hebben het moeilijk om een nieuwe of zwaardere aansluiting te krijgen en moeten vele jaren in de wachtrij plaatsnemen. Maar uitwijken naar een van onze buurlanden is inmiddels geen alternatief meer, omdat daar inmiddels dezelfde problemen te zien zijn.
Gebrek aan gekwalificeerd personeel
Netcongestie is niet zomaar opgelost. Het duurt nog jaren voordat er voldoende uitbreidingen zijn gerealiseerd. Niet alleen geld speelt hierbij een rol, maar ook vaak lange vergunningstrajecten en een gebrek aan gekwalificeerd technisch personeel. Iets wat onze hele economie, dus ook de food- en agrisector raakt. Er worden wel allerlei maatregelen van u verlangt die vaak ook nog kostbaar zijn, maar vervolgens levert de overheid niet met betrekking tot hun aandeel. Als u wilt verduurzamen door bijvoorbeeld zonnepanelen te plaatsen kan dat niet door een gebrek aan ruimte op het stroomnet. Help! De energietransitie verzuipt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.