Met de Super Bowl in het vizier maakt de Amerikaanse pluimveesector zich op voor een enorme piekvraag. Voor miljoenen Amerikanen is dit kampioenschap, dat zondag gespeeld wordt tussen Kansas City en San Francisco, het moment om massaal kippenvleugels of kaas te snacken.
Die voorbereiding van de pluimveesector is niet zonder reden. Het Amerikaanse National Chicken Council laat weten dat dit jaar naar alle waarschijnlijkheid bijna anderhalf miljard kippenvleugels worden gegeten tijdens het kijken van de wedstrijd. Voor de beeldvorming: dat is genoeg om iedere Amerikaan te voorzien van vier vleugels per persoon. Of om iedere stoel van alle 30 NFL-stadions te voorzien van 693 vleugels.
Het Amerikaans landbouwministerie USDA rapporteert dat de productieomvang van de pluimveesector in vergelijking met een jaar geleden lager is. Dit drukt dan ook op de pluimveevleesvoorraden. Het zou naar inzicht van het NCC de gestegen vraag en daarmee hogere handelsprijzen kunnen verklaren. Aan de andere kant is op retail-niveau juist een prijsdaling merkbaar van 5% voor verse kippenvleugels en 11% voor bevroren vleugels ten opzichte van 2023.
Niet alleen de verkoop van kippenvleugels stijgt. Tijdens de Super Bowl zijn de ogen naast de televisie ook gericht op kaas. In voorgaande jaren verwachtte Dairy Farmers of Wisconsin al een consumptie van ruim 20 miljoen pond gedurende de wedstrijd, omgerekend ruim 9 miljoen kilo kaas. De vraagpiek laat de stijging van de Amerikaanse cheddarnotering in de afgelopen weken goed verklaren.