Shutterstock

Achtergrond Vlees & Eiwit

Duitse jongeren eten liever kip dan rood vlees

27 Augustus 2024 - Matthijs Bremer

Terwijl de Duitse vleesconsumptie de laatste jaren aanzienlijk daalt, neemt de populariteit van pluimveevlees juist toe. De Duitse belangenvereniging van de pluimveevleessector ZDG verwacht dat deze trend doorzet. Uit onderzoek van de organisatie blijkt pluimveevlees het meest geliefde type vlees onder Gen Z.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De Duitse consument eet steeds minder vlees. In 2013 consumeerde de gemiddelde Duitser nog 61,1 kilo vlees. In 2023 daalde de vleesconsumptie tot 51,6 kilo. Dat is een afname van 15,5%. Toch is er nog altijd één type vlees waarvan de consumptie groeit en dat is pluimveevlees.

In de praktijk kiezen Duitsers er niet alleen voor om minder vlees te eten, maar vervangen ze hun traditioneel geliefde rood vlees steeds vaker voor kip. De consumptie van rundvlees nam sinds 2013 met 10,1% af van 9,9 kilo tot 8,9 kilo per persoon en de consumptie van varkensvlees daalde met maar liefst 26,1% van 37,2 kilogram tot 27,5 kilo. Ondertussen steeg de pluimveevleesconsumptie van 11,6 kilogram tot 13,1 kilo. Dat is een toename van maar liefst 12,9%.

Populair onder jongeren
De ZDG acht het zeer waarschijnlijk dat deze beweging doorzet. Onder jongeren neemt de populariteit van pluimveevlees toe, zo blijkt uit een onderzoek van de brancheorganisatie onder consumenten tussen de 16 en 29 jaar. Opmerkelijk is dat het eetpatroon van jongeren in het onderzoek sterk afwijkt van het traditionele Duitse eetpatroon. Ongeveer de helft van de deelnemers gaf aan het liefst kip te eten. Rundvlees volgt op afstand op de tweede plek. 24% van de ondervraagden gaf aan dat dit type vlees hun favoriet is. 

De belangrijkste reden voor de populariteit van pluimveevlees is de smaak. 62% gaf aan het liefste pluimveevlees te eten omdat ze dit type vlees het lekkerste vinden. 58% gaf daarnaast aan kip een goede bron van proteïne te vinden. Daarop volgt een gunstige perceptie van de voedingswaarde. 39% van de ondervraagden gaf aan dat dit een belangrijke afweging is om voor kip te kiezen.

Bewuste keuze
Volgens de organisatie hangt de keuze voor kip samen met een bewuster consumptiepatroon. 80% van de jongeren geeft aan dat gezondheid een factor van belang was voor hun keuze. Voor ongeveer de helft van de jongeren is prijs een belangrijke overweging en 25% geeft aan dat het milieu een belangrijke factor is.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden