Royal A-ware krijgt nog iets steviger voet aan de grond in België dankzij een verregaande samenwerking met Olympia, ook een familiebedrijf. A-ware zal alle aandelen overnemen, op voorwaarde van goedkeuring door de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA).
Voor de 180 medewerkers en 170 leveranciers van Olympia verandert er niets. Bestaande afspraken en voorwaarden worden gerespecteerd, zo geven beide partijen aan.
Families Van Impe en Huygh
Olympia is een familiebedrijf van de families Van Impe en Huygh. Uitvoerend directeur Luc van Impe: "Er zijn sterke overeenkomsten in de historiek en de filosofie van Olympia en Royal A-ware. A-ware is daarmee de perfecte partij voor ons. Met de nieuwe stap ontstaat een sterke financiële basis die zorgt voor stabiliteit en de continuïteit van Olympia garandeert. Wij hebben er alle vertrouwen in dat dit de beste keuze is voor onze medewerkers, leveraars en klanten."
Aanvulling voor Belgische activiteiten A-ware
De overname is voor A-ware een aanvulling op de bestaande activiteiten in België en creëert een sterke basis voor verdere groei. Jan Anker, CEO van Royal A-ware: "De zuivelproducten van Olympia zijn van oudsher een begrip in België en staan bekend om de goede kwaliteit. Dankzij het investeringsprogramma van de familie Huygh is Olympia de laatste jaren sterk gemoderniseerd en klaar voor verdere groei. We zijn blij dat Luc en Marc Van Impe en Kris Huygh met hun expertise verbonden blijven aan Olympia."
Olympia produceert een breed scala aan zuivelproducten, vooral voor de food-service, maar het bedrijf verricht ook loonproductie voor anderen. Dagelijks wordt melk opgehaald bij leveranciers uit de provincies Vlaams- en Waals-Brabant, Oost-Vlaanderen, Henegouwen en Namen. Volgens het bedrijf zelf gaat hem om een volume van 67 miljoen kilo.
Verlieslatende jaren
Olympia heeft volgens gedeponeerde stukken een jaaromzet van zo'n €70 miljoen, maar is al een reeks van jaren verlieslatend. Dat begon al vóór de coronapandemie, maar deze heeft het bedrijf zeker geen goed gedaan.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.