In de laatste politieke peilingen van deze week zakt de huidige regeringscoalitie van VVD, D66, CDA en ChristenUnie volledig door het ijs. De coalitie verliest virtueel ruim 30 zetels. Opvallend is dat 61% van de kiezers geen enkel partij kan noemen die een goede oplossing heeft voor de huidige energiecrisis met de hoge energieprijzen. Het vertrouwen van de kiezer in Pieter Omtzigt is groot. Mocht hij met een eigen partij aan de volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer meedoen, kan Omtzigt zo maar de grootste worden.
Deze week werden er politieke peilingen gepubliceerd door Maurice de Hond en I&O Research. Daar wordt inmiddels goed naar gekeken, want over vijf maanden (maart 2023) zijn de verkiezingen voor Provinciale Staten. Daar vloeit ook de zetelverdeling in de Eerste Kamer uit voort. De uitslagen van deze twee metingen zijn in hoofdlijnen opvallend consistent. VVD en D66, de grootste regeringspartijen, leveren enorm veel zetels in. VVD komt in beide peilingen uit op 21 zetels, D66 op 12 zetels. Daarmee leveren ze respectievelijk 13 en 12 zetels in, oftewel een verlies van 25 zetels. Ook het CDA wordt ruim gehalveerd en houdt bij De Hond 6 zetels over en bij I&O 7 zetels ten opzichte van het huidige aantal van 15 zetels. De ChristenUnie blijft stabiel met 5 (het huidige aantal zetels in het parlement) tot 6 zetels. Afgaande op de peiling van De Hond verliest de coalitie zo virtueel 33 zetels.
Volgens I&O gaat een groot deel van dit zogeheten electoraat, en dan met name de VVD-kiezers, naar BBB, PVV en JA21. Teleurgestelde D66-kiezers kiezen eerder een alternatief op links in de vorm van de PvdA en GroenLinks. BBB blijft in de peilingen met 14 tot 15 zetels na VVD en PVV virtueel de derde partij van Nederland. Daarmee levert de partij van Van der Plas iets in ten opzichte van twee maanden terug, want toen stond BBB in de peiling van De Hond nog op 19 zetels. Maar met een winst van 13 tot 14 zetels staat BBB nog steeds op een ruime winst. Net als overigens JA21. De partij van Joost Eerdmans staat in de peilingen op 10 tot 12 zetels, ten opzichte van 3 zetels nu in het parlement (lees verder onder de peilingen).
I&O Research heeft daarbij ook gekeken hoe de kiezer aankijkt tegen de aanpak van diverse crises, zoals ook de hoge energieprijzen en de oplopende inflatie. Opvallend is dat bij energie 61% en bij de inflatie 66% van de kiezers geen partij weet die daar goede oplossingen voor heeft aangedragen. Van alle kiezers noemen is de VVD met slechts 6% de partij die nog het meest wordt genoemd met de beste oplossingen tegen de hogere energieprijzen. I&O is verrast door deze uitslag. "Opvallend is dat dat PvdA en GroenLinks, de partijen die het voorstel voor het ingevoerde energieplafond aandroegen, door slechts 4% van de kiezers worden genoemd (samen 8%)", schrijven de onderzoekers. Ook tegen de inflatie scoort de VVD het hoogst, maar dan eveneens met een schamele 7%.
Zowel De Hond als I&O constateren een toenemende polarisatie tussen de partijen aan de linker- en rechterkant van het politieke spectrum. De versnippering is groot, met zeven partijen die elk 10 zetels of meer scoren in de peilingen. Daarbij is de stemming ook heel volatiel, meldt I&O. Slechts 21% van de kiezers is zeker van haar stem bij de volgende parlementsverkiezingen. Dat wordt nog duidelijk als Pieter Omtzigt besluit met een eigen partij of beweging mee te doen aan komende Tweede Kamerverkiezingen. Het huidige zelfstandig Kamerlid heeft die ambitie nog niet geuit. Mocht Omtzigt met een eigen lijst meedoen, kan hij volgens de peiling van De Hond zo maar als grote winnaar uit de bus komen met 28 zetels. Daarmee is Omtzigt in één klap de grootste partij van Nederland.
Deze zetels pikt hij dan met name op bij BBB, die 7 zetels moet afstaan ten opzichte van de peiling zonder Omtzigt. Ook PVV, JA21 en in mindere mate SP, CDA en ChristenUnie leveren zetels bij Omtzigt. De huidige coalitie houdt onder een verkiezing met Omtzigt nog slechts 40 van de huidige 78 zetels in het parlement.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.