Veevoerfabrikant Agrifirm en Vallei Varken brengen klimaatneutraal gecertificeerde varkensvlees op de Nederlandse markt. Het varkensvlees is vanaf midden oktober te vinden in de maaltijdboxen van Marley Spoon.
Agrifirm nam het initiatief. Het bedrijf zet in op de certificering van varkensvlees om de ecologische voedafdruk te verlagen. "Consumenten vragen om duurzaam, lokaal en transparant eten. Dit vlees uit het ketenconcept, dat samen met Vallei Varken en Marley Spoon ontwikkeld is, is daar een goed voorbeeld van", vertelt CEO Dick Hordijk van Agrifirm. De coöperatie werkt hierbij samen met Vallei Varken, een ketenconcept in de Gelderse Vallei.
De introductie van het klimaatneutraal gecertificeerde varkensvlees is slechts een eerste stap. Op het moment worden de varkens alleen nog gehouden bij Vallei Varken, maar binnenkort komt daar verandering in. "Komende maanden werkt Agrifirm samen met ketenpartners aan de mogelijkheden om dit concept verder uit te breiden", schrijft het bedrijf in een persbericht.
Lokale voeding en hernieuwbare energie
Agrifrm zet binnen het nieuwe ketenconcept op meerdere fronten in op verduurzaming. Voor de voeding wordt gebruikt gemaakt van reststromen uit de humane voedingssector en lokale grondstoffen waaronder graan. Daarnaast worden soja- en palmproducten geweerd om ontbossing te voorkomen. Energie halen de varkenshouders uit zonnepanelen en centrale vergisting van hun mest. Zo hoopt het bedrijf de uitstoot van het project zo laag mogelijk te houden.
De Overgebleven CO2-uitstoot wordt gecompenseerd door investeringen in het klimaatprogramma Methaanvergisting en Energieopwekking in Nederland. Het programma is gecertificeerd door twee toonaangevende keurmerken op het gebied van CO2-compensatie. Deze keurmerken garanderen dat de genomen maatregelen aansluiten op bestaande reductiedoelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.