De volumes in de food & beverage-sectoren staan door de structurele hoge prijzen onder druk en dat zet weer druk op de omzetgroei. Dat stelt de Rabobank in een nieuwe sectorprognose.
De omzet van de voedingsmiddelenindustrie stijgt volgens de bank dit jaar met 3,8% ten opzichte van 2022. Volgend jaar is er op jaarbasis naar verwachting sprake van een krimp van 0,8%. In de drankenindustrie is dit jaar al een omzetdaling te zien. Vorig jaar steeg de omzet van de voedingsmiddelenindustrie met liefst 22,4%. Bij de drankenindustrie was dat 15,4%. De omzet drankenindustrie krimpt volgens de bank dit jaar met 1,1% en volgend jaar met 0,6% vanwege de hoge prijzen en de daaraan gekoppelde volumedaling. Een deel van de afzet is gerelateerd aan de ontwikkelingen in de horeca, waar de bank ook dalende volumes verwacht.
De omzetgroei van de supermarkten houdt de bank, door de structureel hoge prijzen, op 6%. Daar wordt voor 2024 wel een lichte omzetdaling verwacht, mede door de verplichte stop op sigarettenverkoop. Voor de groothandel verwacht de bank in 2024 een beperkte omzetgroei.
Forse omzetplus door inflatie
De forse omzetplus in food & beverage in de eerste helft van dit jaar schrijft de Rabobank toe aan de inflatie. "Door de hoge prijzen ontstaat er druk op de volumes. Maar deze hoge prijzen zorgen ook voor compensatie", aldus de sectorspecialisten. In de tweede helft van het jaar vlakt de inflatie naar verwachting fors af. "Doordat de prijzen structureel hoog zijn, blijven de volumes echter krimpen. Per saldo groeien de omzetten nog wel."
Speciaalzaken doen het beter dan verwacht
De speciaalzaken laten tot op heden redelijke resultaten zien. "Eerder verwachtten we dat de volumedaling als gevolg van prijsstijgingen groter zou zijn. Vandaar dat we onze prognose licht naar boven bijstellen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.