Ze staat zelf niet meer elke dag achter het fornuis, maar is nog wel dagelijks in de keuken - het hart van het bedrijf - te vinden. Marleen Jansen richtte samen met haar man Joris Keijzer twaalf jaar geleden MarleenKookt op, dat de huiskok wil zijn voor drukke huishoudens. Met de komst van abonnementen - waarbij voor drie dagen maaltijden besteld worden - kan sinds kort buiten de grotere steden ook het buitengebied van de Randstad voorzien worden.
Er werden al losse maaltijden, voor- en nagerechten, maaltijdsalades en overnight oats bezorgd in Amsterdam, Haarlem, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Leiden en 't Gooi. Met de elektrische bakfiets, tot nu toe een heilig huisje van MarleenKookt. De bakfiets bleek niet heilig meer, want er wordt nu ook bezorgd met busjes. Momenteel zijn er zestig bezorgers actief. Op kantoor werken zes personen en er is een keukenteam van zeven koks en zeven tot twaalf inpakkers.
Hoe is het idee voor MarleenKookt twaalf jaar geleden ontstaan?
"Mijn man en ik waren allebei druk aan het werk. We hadden kleine kinderen en weinig tijd waardoor lekker en gezond eten er vaak bij in schoot; en dan hadden wij nog een au pair. We gingen er een half jaar tussenuit naar Mallorca - waar we de kinderen zelf les hebben gegeven - en daar heb ik mijn passie voor koken teruggevonden. Elke keer als er vrienden of familie langskwam, zette ik ze het beste gerecht van de afgelopen tijd voor en daar werd iedereen zo blij van. We dachten dat het leuk zou zijn om samen iets te doen. Koken voor drukke gezinnen sprak ons heel erg aan, dat was eigenlijk een service invullen die we zelf misten als gezin. Het is dus vanuit eigen behoefte ontstaan. De missie is om mensen 's avonds blij te maken met ons eten, vooral gezinnen met kinderen, zodat ze tijd voor elkaar hebben en een kwalitatief goede avond. Ze krijgen een gezonde maaltijd, gevarieerd en we verpakken het in schalen waardoor het er als home cooking uitziet."
4.000 huishoudens bedienen jullie op dit moment. Over hoeveel maaltijden hebben we het dan?
"Ik reken altijd per dag, dan heb je het snel over tweeduizend maaltijden, soms drieduizend en soms 1.500. We bezorgen vijf dagen per week. Nu we een groter bezorggebied hebben, gaan we uit van een mooie groei."
Wat is de groeiambitie?
"Cijfers zijn lastig te geven, maar ik denk dat er wel weer een verdubbeling in zit. Op een gegeven moment gaan we vastlopen op de logistiek. Het zou kunnen dat we dan een tweede keuken openen op een slimme locatie. Er zijn in Nederland veel meer huishoudens, maar we groeien steeds gestaag zodat we zo min mogelijk last hebben van groeipijn. Als we nu meteen twee keer zoveel zouden groeien, denk ik: hoe dan? Het personeel moet het werkplezier houden en de kwaliteit moet goed blijven."
En als jullie nu opeens wel een enorme groeispurt krijgen door het aanbieden van abonnementen?
"Dan moeten we daar iets op verzinnen. Wie weet gaan we dan de Picnic-methode toepassen, dat mensen op een wachtlijst komen. Maar dat is nu niet nodig. Mensen moeten ook weten dat het aangeboden wordt en dat gaat redelijk gefaseerd. We schrijven nu prospects aan die ooit hebben gezegd: Jammer dat jullie niet bij ons bezorgen. Groei kost ook geld, het is ook belangrijk om het bedrijf financieel gezond te houden, we financieren alles zelf."
Een losse maaltijd kost €12. Als je met een gezin van vier personen voor drie dagen maaltijden besteld, dan kost een maaltijd €9 per stuk. Dat is €36 per dag. Dat klinkt niet goedkoop.
"We zijn inderdaad niet de goedkoopste, je moet het kunnen betalen, maar streven er wel naar de allerlekkerste en beste te zijn! Het is duurder dan wanneer je zelf kookt, maar je hoeft niets te doen en krijgt een goed gevarieerde maaltijd met veel groente. We bereiden alles vers en de smaken zijn authentiek, echt lekker eten. Je hoeft ook niets weg te gooien. We richten ons op de behoefte dat je heel druk bent maar weet dat het eten lekker klaarstaat in de koelkast."
De laatste twee jaren is er veel voedselinflatie geweest, hoe hebben jullie dat opgevangen?
"Met pijn in het hart hebben we vorig jaar ook de prijzen moeten aanpassen. We zijn op zoek gegaan naar manieren om goedkoper aan te bieden, daarom hebben we ook voor abonnementen gekozen waarbij je in een keer drie maaltijden krijgt. Dat maakt de logistieke kosten lager."
Wanneer gaan jullie uitbreiden naar heel Nederland?
"We zijn nu net begonnen met het ontsluiten van de Randstad en kijken hoe de groei zich ontwikkelt en het met de busjes gaat. De ambitie is er wel om verder te gaan. Dan moet je eerst denken aan richting Eindhoven, Apeldoorn, Nijmegen, Arnhem. Wanneer dat is, durf ik niet te zeggen."
Wel binnen, zeg drie jaar?
"Absoluut! Zeker buiten grote steden is het aanbod niet zo groot op het gebied van gezond én lekker kant-en-klaar eten. Het verrast ons hoe blij mensen zijn dat we nu ook hun kant op kunnen komen."
Marleen Jansen
"We zien een belangrijke rol voor het abonnement. Daarmee gaan we eerst terug naar de basis: maaltijden. We gaan binnenkort producten toevoegen zoals soep en toetjes. We krijgen weleens de vraag of we misschien ook lunch kunnen verzorgen voor kinderen op school. Dat zullen we nu niet zo snel doen, maar misschien op termijn wel. Met Pinksteren hebben we een speciaal menu gehad en met kerst doen we dat ook. We denken ook wel aan fijne borrel- of barbecuepakketten, maar het is niet zo dat je die volgende week al kunt bestellen."
Welke veranderingen brengt het aanbieden van abonnementen met zich mee?
"Best wel veel. Het brengt een hele kettingreactie met zich mee. Het koken is hetzelfde gebleven, alleen de teams die de abonnementen koken zijn wat groter. We gebruikten voor de losse maaltijden altijd ronde, porseleinen schalen, maar voor de abonnementen vierkante glazen schalen met een deksel. Eind dit jaar gaan we alles vervangen. Rond is niet handig in de koelkast. De nieuwe schaal is heel goed ontvangen en stapelt ook makkelijker."
"Nog iets heel anders, wat ik bij mezelf merk, ik noem dat heilige huisjes. Net als de porseleinen schaal is de bakfiets bij ons niet meer heilig. Aan het begin vond ik dat een beetje eng om los te laten, nu voelt het als bevrijdend. Omdat maaltijden nu drie dagen houdbaar moeten zijn moeten we bijvoorbeeld voorzichtig zijn met dingen als salade. We hebben daarom meer groentes die warm bereid worden bij gerechten waar eerst een salade bij zat, zoals lasagne en risotto. We krijgen daar onverwacht veel positieve reacties op."
Hoe krijgen jullie die schalen terug?
"Het merendeel zijn vaste klanten en die geven de schalen bij de bezorging terug, eigenlijk vindt er een wissel plaats. We hebben ook een leentas, die is zo gemaakt dat we die meerdere keren kunnen gebruiken en goed kunnen schoonmaken. Op het moment dat iemand een tijd niet besteld heeft, plannen we een ophaalmoment in."
Kookt Marleen zelf nog bij MarleenKookt?
"Weinig. Toevallig een paar weken geleden nog twee dagen. Ik ben wel veel in de keuken, loop er veel rond, maar probeer mezelf overbodig te maken en me bezig te houden met het bedenken van gerechten - samen met het personeel - en het aansturen."
In het verleden heb je gewerkt op de hoofdkantoren van Hema en Ahold, wat neem je mee van deze functies in je eigen bedrijf?
"Ik vond het echt allebei een heel goede leerschool. Zeker Ahold, dat is een heel professioneel bedrijf, daar heb ik een bepaalde manier van nadenken en met business bezig zijn geleerd. Ik ben onder andere als inkoper aan het werk geweest en er zijn heel veel stappen voordat iets in de winkel ligt. Ik heb, ook bij Hema, zoveel facetten van de onderneming gezien en over de complexiteit van een bedrijf geleerd."
Wat maakt MarleenKookt zo leuk dat je er na twaalf jaar nog zo enthousiast over bent?
"Twee dingen: ten eerste de mensen. We hebben gewoon een heel leuke, diverse club mensen werken, die het verschil willen maken. Elke dag ga ik met veel plezier naar mijn werk. Het tweede is dat het om eten gaat. Ik ben zelf dol op proeven en smaak. Het is elke dag topsport. We lezen altijd de reviews. We vragen de eerste drie keer in mailtjes of het heeft gesmaakt en wat we van je kunnen leren. Elke dag wordt de feedback besproken, met iedereen, ook bijvoorbeeld degene die de telefoon opneemt. Feedback die we bijvoorbeeld krijgen is als het een keer te pittig is. Het is altijd laveren: de een wil meer groente en de andere meer koolhydraten of wil het pittiger."
Is het ook voorgekomen dat er echt grote tegenslagen waren?
"We hebben weleens gehad dat het code rood was, toen konden we niet bezorgen. Dat was wel een tegenslag, want wat doe je met al dat eten? Gelukkig gebeurt dat niet al te vaak. Ik vond corona ook een heel pittige tijd. We groeiden wel hard, maar we moesten werken met mondkapjes en hadden toen je met elk kuchje moest thuisblijven veel zieken. Gelukkig is dat nu achter de rug. Soms heb je ook heel vreemde prijsstijgingen. Aan het begin van de oorlog in Oekraïne werden zonnebloemolie en bloem heel duur. We zijn wel gaan kijken naar alternatieven, maar we hebben het geaccepteerd en op een gegeven moment zakte de prijs weer. Ik heb geleerd dat we op heel veel dingen invloed kunnen hebben - hoe lekker het eten is, wie we zijn als bedrijf - maar op sommige dingen niet. Dan moet je flexibel zijn en meebewegen en zorgen dat we door kunnen draaien."
Je zakenpartner Joris is ook je partner en jullie hebben samen kinderen. Gaat dat goed?
"Dat is best een risico, als het niet goed gaat heeft het ook impact op je relatie en gezin. Het gaat al twaalf jaar goed omdat we heel complementair zijn, we zitten niet op elkaars stoel. Mijn man is strategisch heel sterk, heeft veel kennis van systemen en hij kijkt veel verder vooruit. Ik ben operationeel veel sterker, in het organiseren, dingen voor elkaar krijgen, en let op de details. Vanaf dag één is het op die manier verdeeld. Ik ben verantwoordelijk voor alles wat met het eten te maken heeft en dat de productieteams lekker lopen. Hij zorgt voor zaken als bezorging, betaling, IT, dat het personeel een contract krijgt. De onzichtbare kant, die doet Joris."
"MarleenKookt is ook echt onderdeel van ons gezin. Onze zoon van achttien werkt sinds zijn veertiende veel in het bedrijf. Onze dochter van twintig ook met speciale momenten. Ze zijn ermee opgegroeid, ook met het eten. We eten al twaalf jaar lang doordeweeks elke dag MarleenKookt!"
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.