Groentegoed

Food People Albert van der Veen

'Samen keten Nederlandse kikkererwten inrichten'

25 Juni 2024 - Linda van Eekeres

Voor het eerst worden er dit jaar op grote schaal kikkererwten geteeld in ons land. Dat is te danken aan Groentegoed, dat in samenwerking met producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland zijn nek uitsteekt om hun hummus helemaal van Nederlandse kikkererwten te maken.

Jeroen Schuurman (links op de foto) en Albert van der Veen (rechts) van Groentegoed willen met groentespreads meer mensen aan de groente krijgen. Bedrijfscateraars, kinderdagverblijven en (gezondheids)instellingen zijn al aan boord, nu het grote publiek nog. "Het is wachten op de grote golf", zegt Van der Veen in een interview met Foodbusiness.

Jullie werken samen met de producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland, hoe ziet die samenwerking eruit?
"We maken spread van groente, het liefst lokaal, als het kan ook b-keuze. Met een aantal producten lukt dat. Vorig jaar ben ik door een kikkererwtenteler gebeld, gelijk ook de enige in Nederland op dat moment. We hebben een gedeelte van de oogst van afgelopen jaar gekocht. De betreffende kikkererwtenteler, lid van de Eiwitboeren van Nederland, heeft een rondje gedaan langs telers en aan hen gevraagd of ze kikkererwten willen telen. Dit jaar zijn het er inclusief de eerste in totaal zeven die dat doen."

"We proberen samen die keten in te richten. We hebben daar ook een sessie over gehad met Food Forward. Er zou ook een partij moeten zijn die de kikkererwten verwerkt: koken, wellen en houdbaar maken, dat is meestal invriezen. We kunnen ze wel op kleine schaal zelf verwerken in de fabriek, maar dat is met grote volumes niet te doen. We zijn aan het zoeken naar een partij en hebben er nu een paar op het oog. Dan heb je de producent, dat zijn wij, en nog de afnemers. Wat ook belangrijk is: we hebben nu een prijs afgesproken, maar wat doe je als de oogst tegenvalt of juist meevalt?"

Hoe verhouden de Nederkikkererwten zich prijstechnisch ten opzichte van geïmporteerde?
"We hebben geprobeerd een inschatting te maken en denken dat het uiteindelijk wel 25% duurder wordt. De teler moet ook een goede prijs krijgen. Het feit dat we Nederlandse kikkererwten gebruiken heeft ook een duidelijke waarde. Het is een Nederlands product en draagt bij aan duurzame landbouw."

Dit jaar kunnen jullie 10% van de hummus aanbieden met kikkererwten van Nederlandse bodem. Waar komt de rest vandaan?
"Uit Turkije via een bedrijf dat ze verwerkt. Ze komen diepgevroren binnen. Van de andere groentes komt een deel kant-en-klaar en diepgevroren binnen en een deel vers, zoals wortels en pastinaak uit Limburg. We proberen zoveel mogelijk lokaal in te kopen. De pompoenen komen uit Lelystad en de zoete aardappelen uit Zuidland. We kijken of we ook paprika's uit Nederland kunnen halen. Dat is een heel traject, want we krijgen ze nu geroosterd aangeleverd."

Een van de groentespreads die Groentegoed maakt is 'pompoen roomkaas'.

Groentegoed maakt producten zonder conserveringsmiddelen. Hoelang zijn ze houdbaar?
"Wel lang, zeker vijftig dagen na productie. We gebruiken HPP (high pressure processing oftewel hoge druk pasteurisatie red.). Onder hoge waterdruk met koud water gaan alle schimmels en bacteriën dood. Na opening zijn de spreads drie à vijf dagen houdbaar. Doordat we geen toevoegingen gebruiken proeft het alsof een kok het zelf gemaakt heeft. Dat krijgen we ook echt terug van cateraars en koks: dit is zoals het hoort te smaken!"

Hoe hebben je zakenpartner Jeroen Schuurman en jij elkaar in deze passie gevonden?
"Ik heb heel lang bij Ahold gewerkt, ben toen gaan interimmen en bij Stegeman in Deventer terechtgekomen waar ik verantwoordelijk was voor de verkoop aan Albert Heijn. Jeroen had een vleeswarenconcept ontwikkeld. We zijn gaan samenwerken en wilden samen foodconcepten ontwikkelen. We zijn met kennissen en vrienden gaan praten en bedenken: wat missen we zelf. Daar kwam uit dat groente gezond is, maar we er met zijn allen te weinig van eten, en ook dat mensen steeds vaker achter op de verpakking kijken wat ze nou eigenlijk eten, en dat er onzekerheid bestaat over wat gezond is. We hebben toen bedacht om beleg te gaan maken van groente. Jeroen is gaan 'kookschetsen' en we zijn ermee de boer op gegaan."

De producten hebben in supermarkten gelegen, maar nu niet meer. Hoe komt dat?
"We zijn begonnen bij Plus-supermarkten met Groentegoed Tomaat Americain. Daar hebben we een jaar of drie, vier gelegen. Het is lastig: op welke plek hoort het thuis, bij tapas of in het vleeswarenschap? Bij sommige winkels liep het als een dolle, maar niet overal. Voor consumenten is het nog te vroeg of te nieuw. We zijn wel sinds het begin bij Crisp online te bestellen en we liggen in boerenwinkels en speciaalzaken."

Hoe staan jullie er financieel voor?
"We draaien nog licht rode cijfers. We richten erop dat dat na de zomer kantelt. De omzet pakt goed op. Vlak voor corona zouden we beginnen bij cateraars, maar dat werd later en we moesten de broekriem even aantrekken. We hebben een informal investeerder die gelooft in wat wij doen. Vorig jaar hebben we zeventig crowdfunders gevonden en we denken in het najaar weer investeerders aan te trekken om serieus met communicatie aan de slag te gaan en mensen aan te trekken. Jeroen doet nu de productie samen met twee mensen en kan eigenlijk niet op vakantie. Het zou mooi zijn als anderen ook de productie kunnen draaien en Jeroen zich meer kan bezighouden met productontwikkeling."

Wat zijn jullie toekomstplannen?
"We willen meer mensen aan de groentespread krijgen en we richten ons met name op de foodservice en kinderopvang. We zijn echt groeiende en klaar om op te schalen. De fabriek is op de groei gebouwd en de productie kan zeker nog keer drie of vier."

We hebben een passie voor goed en gezond eten

"We moeten het op dit moment hebben van professionals die superlekkere broodjes maken met onze spreads. Cateraars als Compass, Vitam en Albron hebben Groentegoed al omarmd. We worden nu ook gebruikt in het St. Antonius Ziekenhuis. Verder worden we veel gebruikt in de kinderopvang. In de horeca nog wat minder. Het zou mooi zijn als ze Groentegoed op scholen en universiteiten serveren. Als een groter bedrijf ons zou omarmen, zou het ook leuk zijn. Onze overtuiging is dat dat ook gaat gebeuren. Vijf jaar geleden toen we begonnen, waren we veel te vroeg. Consumenten waren nog niet klaar voor groentespread. We zijn nog steeds relatief vroeg, overal zit nog conserveringsmiddelen in. Het is wachten op de grote golf; wanneer slaat die om."

Jullie wachten eigenlijk nog tot de massa volgt. Waar halen jullie als pioniers de kracht vandaan om door te zetten?
"Jeroen is chef-kok van huis uit en een fanatieke sporter; zelf heb ik een holistische kijk op gezondheid. Zoals wij de toekomst voor ons zien, is gezond eten belangrijk. We hebben een intrinsiek gevoel dat het klopt. We hebben soms tegenvallers, zoals een tomatenteler waarmee we samenwerkten die stopte, maar we gaan gewoon door. Als je het alleen doet voor het geld, hou je het niet vol. We hebben een passie voor goed en gezond eten en een geloof in dat het anders moet én kan."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Food People Madeleine Gielens

'Bierbostel opwaarderen tot humane voeding'

Food People Paul van Straaten

Lokalist wil bol.com worden van streekproducten

Food People Per Vonk

'Mooie maar ook donkere verhaal over cacaosector'

Food People Francesca Paladini

De Nederlandse markt op met Italiaanse producten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden