Lowlander wist voor Hema met framboos en vanille het tompouce bier te brouwen, met de smaak van de oer-Hollandse tompouce. Daar is nu een 0.0-versie aan toegevoegd, waarvan volgens het biermerk de populariteit merkbaar is. De creatieve biersmaken die Lowlander lanceert maakt nieuwsgierig naar waar het bedrijf nog meer mee komt. In Food People vertelt Frederik Kampman, oprichter van Lowlander Botanical Beers, meer over het bedrijf en de laatste ontwikkelingen. "We willen altijd innoveren, en daarin willen we nog meer stappen maken."
Lowlander is acht jaar geleden opgericht in Amsterdam, hoe ben je toen begonnen?
"Ik ben gestart met het idee om bier te brouwen met botanicals. ''Ik wilde gebruik maken van kruiden, fruit, specerijen, allerlei natuurlijke ingrediënten om smaak te geven aan bier. De botanicals en '100% natuurlijk' zijn ook nog steeds het startpunt van al onze biersoorten. In januari 2016 heb ik het eerste doosje aan een mooie horecazaak in Amsterdam verkocht. Daarna ben ik naar heel veel cocktailbarren en restaurants gegaan. In die tijd heb ik veel geleerd van chef-koks over de smaak, en ook feedback gekregen van de klanten zelf over het bier. We werkten in de loop der jaren ook samen met delicatessenzaken en dat is steeds verder doorgegroeid. Inmiddels werken we met een team van veertig mensen in ons eigen Lowlander Botanical Bar & Restaurant."
Wat was een belangrijk groeimoment in de eerste jaren van Lowlander?
"We hebben een aantal momenten gehad die belangrijk waren in de groei van ons bedrijf, maar een van die momenten staat me nog erg goed bij, zo'n vijf of zes jaar geleden. Het was de winterperiode en we lanceerden de Lowlander winter IPA, gebrouwen met de naalden van geredde kerstbomen. Dat is begonnen met het idee om mensen bewust te maken van hoeveel kerstbomen er worden weggegooid. Dat zijn er jaarlijks zo'n 2,5 miljoen. Er zit nog zo veel waarde aan een gebruikte naaldboom. Als een soort bewustwordingsactie heb ik daar bier mee gebrouwen. Toen we daarover berichten postten op de socials explodeerde dat. Toen zijn we veel bekender geworden en hebben we echt kunnen laten zien waar we voor staan. Enerzijds de botanische ingrediënten die smaak geven; anderzijds een heel duidelijke visie met betrekking tot hoe we impact kunnen realiseren."
Op welke manier realiseren jullie impact?
"Bij de start van Lowlander heb ik er bewust voor gekozen om geen eigen brouwerij te hebben, vanwege de kleinere milieu-impact die grotere brouwerijen hebben. Dat vinden we erg belangrijk bij Lowlander. Als je kijkt naar het CO2-uitstoot per liter bier van een kleine brouwerij is die 4,3 keer hoger per liter bier dan bij een grote brouwerij. Ook het waterverbruik is hoger, net als het energieverbruik. Wij focussen op het creëren van nieuwe smaken, de brouwerijen brouwen ons bier volgens ons recept. Die brouwerijen staan in Nederland, maar we hebben er ook een in België."
Waar is Lowlander bier te vinden?
"Het bier wordt hoofdzakelijk verkocht in Nederland, daar ligt de focus. Lowlander is te koop in alle bekende supermarkten, maar bijvoorbeeld ook bij Hema. Denk maar aan ons tompouce-bier. We staan ook op de menukaart bij veel restaurants. Maar we hebben daarnaast meer dan twintig andere landen waar we ons bier verkopen. Voornamelijk in Zwitserland, daar wordt erg veel Lowlander gedronken. We zitten zelfs op de ABC-eilanden.We staan daarnaast op heel veel festivals en evenementen. Ook hebben we onze eigen evenementen in ons restaurant. En dat is voor ons ook meteen de ideale gelegenheid om unieke smaken te creëren met bier en gerechten. Wij geloven sterk dat bier een betere foodpartner is dan wijn. Met bier kun je veel betere smaakcombinaties creëren. Én dat is ook nog eens uit wetenschappelijk onderzoek gebleken."
Het iconische tompouce-biertje, hoe komen jullie op zo'n geweldig idee?
"Daar zitten meerdere haken aan. We hebben al eens eerder tompouce- bier gebrouwen, voor Hema. Dat verkocht ontzettend goed. Na dat succes wilden we het bier permanent kunnen aanleveren. Daarbovenop wilden we een alcoholvrije versie. Die worden nu allebei bij Hema verkocht, in zo ongeveer alle filialen. De iconische Hema-tompouce hebben we gebruikt ter inspiratie voor het brouwproces. Daarvoor gebruiken we frambozen en vanille. Heel mooi blond bier met echte fruitsmaken. Het is ook het bestverkopende bier bij Hema."
Welk Lowlander bier wordt het meest gedronken?
"Ons allerpopulairste bier is het alcoholvrije witbier, de 0.0%. We hebben veel verschillende biersoorten, van witbier tot een IPA (Indian Pale Ale red.) of bijvoorbeeld blond bier en alles daartussen. Die verkopen we eigenlijk altijd in een combinatie van alcoholisch en niet-alcoholisch. We verkopen op het moment zelfs meer alcoholvrij bier dan bier met alcohol. Daar is ontzettend veel vraag naar, en wordt ook steeds populairder."
Wat maakt jullie bier anders dan andere bieren?
"Bij de grote merken speelt de bitterheid en de moutigheid vaak de hoofdtoon. Maar je kunt smaaktechnisch nog zoveel andere kanten op. Neem bijvoorbeeld onze alcoholvrije IPA met mango en kardemom. Dat zijn verrassende ingrediënten in bier. Daarnaast zijn het ook herkenbare ingrediënten, waarvan je zou kunnen voorstellen bij welke gerechten deze bieren goed werken. Het zijn smaken die mensen ook aanspreken en daarin onderscheiden wij ons."
Welke consumenten drinken het meeste Lowlander-bier?
"Wat we zien is dat we een behoorlijk grote groep aantrekken die voorheen niet echt bier dronken. Bijvoorbeeld mensen die wel cocktails of wijn dronken, maar zich nog niet eerder aangetrokken voelden tot bier. Zij voelen zich wel aangetrokken tot de smaken van Lowlander-bier. Maar ook een hele grote groep mensen die geen alcohol willen drinken, of alleen laag alcoholische dranken. Maar vooral mensen die open staan om nieuwe smaken te ontdekken.We krijgen enorm veel feedback, ook via de socials. Mensen zijn bijvoorbeeld positief verrast over de kwaliteit en smaak van ons alcoholvrije bier. Bij ons is een alcoholvrij bier géén compromis op smaak. We horen soms zelfs dat mensen de alcoholvrije biertjes nog lekkerder vinden. En dat is eigenlijk internationaal het geval."
Wat is nu de groeirichting van jullie bedrijf?
"We willen altijd innoveren en daarin willen we nog meer stappen maken. Recent hebben we een bier gelanceerd, de Lowlander Lemon & Elderflower. Daarbij gebruiken we de reststromen van citroenen die normaal gesproken afgekeurd worden door de retail. Soms zijn ze net te klein, of te groen. Die citroenen gebruiken we in ons bier. Van waste naar taste. We zijn verder altijd op zoek naar groeimogelijkheden. Niet alleen in het buitenland, maar ook binnen Nederland. Onder andere gericht op retail en horeca.''
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.