Als kind droomde Thomas Rameckers van een eigen snoepfabriek. Die zoete droom is een stap dichterbij met de ontwikkeling van een lijn karamelsauzen onder de naam Suboro die nu bij zo'n vijftig speciaalzaken liggen.
De karamelsaus van Suboro telt vier smaken: vanille, zeezout, chocola en pure chocola. De basis daarvan telt in principe maar drie ingrediënten. De naam is ook een afkorting van de eerste twee letters van deze bestanddelen: suiker, boter en (slag)room. Hoe je je daarmee onderscheidt, vertelt Rameckers in deze aflevering van Food People.
Je product is een half jaar op de markt. Hoe is het tot stand gekomen?
"Ik kom uit een echt foodie-gezin, heb voedingstechnologie gestudeerd en altijd baantjes in keukens gehad en ook sous-chef geworden. Twee jaar geleden was ik op een reisje naar Zweden en daar heb ik kennis gemaakt met karamelsaus op een ijsje. Niet een topping zoals ik die wel kende vanuit de grote ketens, maar echt goede karamelsaus, uit een knijpfles. Ik dacht: kan ik dit zelf maken? In een pannetje karamel maken is best simpel, maar om het op te schalen en hoe je dat voedselveilig doet, dat was best even puzzelen. Dat heb ik gedaan door veel te testen in recepturen, en veel batches te maken met aanpassingen aan de werkwijze. Zonder emulgatoren of stabilisatoren is het lastig om een karamelsaus te maken die altijd de juiste consistentie heeft. Het komt dan aan op tijd, temperatuur en werkwijze. Dit is best een precisie klus."
Welke mensen kopen Suboro, met een prijs van bijna €8 voor 150 milliliter, oftewel 210 gram is het misschien niet voor iedereen toegankelijk?
"Eigenlijk kopen allerlei mensen het. Dit is heel uiteenlopend, van jong tot oud, man en vrouw. Ik heb vaak proeverijen gehouden en daaruit zou je een beeld moeten kunnen vormen: dit is de doelgroep, maar iedereen vindt het lekker! Het zit wel in een wat hoger segment, maar dat komt gewoon door de prijs. Mensen kopen het omdat ze echt iets lekkers willen. Ik merk dat jongeren bereid zijn wat meer uit te geven aan iets bijzonders."
"Zeker ook met de prijzen van cacao en vanille die we gebruiken, is het eigenlijk helemaal niet duur. Als je kijkt naar buitenlandse merken dan vragen die er meer voor. Een product dat in Nederland eigenlijk niet bestaat, wordt ontoegankelijk als je het duur maakt."
De ingrediënten die je gebruikt staan allemaal ook vrij hoog genoteerd momenteel. Kun je genoeg marge maken?
"De marge is nog niet enorm, maar ik vind focussen op de kwaliteit en marktontwikkeling nu belangrijker. Ik wil dat mensen bijna schrikken hoe lekker het is! We gebruiken biologische zuivel uit Nederland. Sowieso wilde ik met Nederlandse zuivel werken en ook van zo dichtbij mogelijk. In Nederland worden geen biologische suikerbieten geteeld en we willen niet puur voor het biologische stempel suiker van ver importeren. Suikerbieten hebben ook een lagere milieu-impact dan zuivel. In Duitsland worden bieten wel biologisch geteeld en daar ben ik een beetje naar aan het kijken."
Produceer je zelf of laat je dat doen?
"Ik produceer alles zelf, maar heb inmiddels wel wat mensen er parttime bij. Ik sta nog wel om de avond te produceren. Mijn ouders helpen ook regelmatig; ik ben bijna dertig en heb mijn moeder nog nooit zo vaak gezien! We doen alles zelf: produceren, bottelen, labelen. De komende tijd blijf ik dat doen, ook omdat ik de kwaliteit van het product het belangrijkste vind. Als we in de toekomst verder opschalen, zullen we misschien meer gaan uitbesteden."
Als kind droomde je over een eigen snoepfabriek. Komen er nog meer producten?
"Op mijn zevende wilden mijn klasgenoten astronaut worden, maar ik wilde altijd snoepfabrikant worden. Ik ben altijd best wel gefascineerd geweest door zoetigheid. Op mijn achttiende was het nog altijd zo dat als er iets nieuws in de winkel lag ik ging kijken hoe het gemaakt was en hoe het kwam dat het zó lekker was. Met wat ik nu doe is mijn droom aan het uitkomen."
"Met Suboro wil ik nu gewoon focussen op dé lekkerste karamelsaus. Ik ben begonnen met drie klassieke smaken en er zullen misschien wat onverwachtere smaken bijkomen. Mijn focus ligt nu op Suboro, ik heb zeker nog andere producten in gedachten."
Welke concrete stappen staan er op stapel?
"We staan op de Horecava en Vakbeurs Foodspecialiteiten en we gaan uitbreiden in speciaalzaken en specifieke horecagroothandels. We zijn best wel aan het groeien. Er is ook vraag vanuit de horeca. Sommige restaurant hebben geen tijd of zin om zelf karamelsaus te maken en ze weten dat deze van goede en constante kwaliteit is. Er is ook nog veel ruimte om uit te breiden bij retailers, zoals speciaalzaken. Ook ben ik in gesprek met Crisp. Daar heb ik zelf ooit stagegelopen toen ze net begonnen, dat zou superleuk zijn!"
Heb je ook een stip aan de horizon waar je over een paar jaar wilt staan?
"Die had ik, maar dat verandert vrij snel. Het gaat allemaal veel harder dan verwacht."
Wat is nu je droom met Suboru?
"Dat het bekend wordt als dé beste topping voor een ijsje of verwenmoment. Laten we zeggen: gewoon de lekkerste saus die je ergens op kan doen, die bij mooie koffiezaken, ijssalons en toffe winkels ligt. Door heel Nederland hét karamelmerk worden. Er zijn veel foodproducten met de smaak van karamel- en karamel-zeezout, maar echte karamel zelf is er niet. Dat gat wordt opgevuld door Suboro."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.