De coronacrisis heeft de foodsector flink op z'n kop gezet. Consumenten hebben duidelijk minder geld uitgegeven in horeca, maar tegelijkertijd juist fors meer in de retailkanalen. Daarnaast liggen ook de online verkopen hoger door de groei van boodschappen- en maaltijdbezorging. ING stelt dat dit grote consequenties heeft voor de afzetmogelijkheden van leveranciers. "Dit omdat zij zich vaak grotendeels toeleggen op de retail óf horeca." Een heroriëntatie lijkt dan ook een must.
Gedurende de coronacrisis zijn de uitgaven aan eten en drinken op twee manieren verschoven, meldt ING. "De eerste is van de horeca naar de foodretail." Uit cijfers blijkt dat de bestedingen in de horeca vorig jaar met €7 miljard gedaald zijn, terwijl de foodretail een plus laat zien van €3 miljard. "Hierin zijn we niet uitzonderlijk. Ook in andere landen in de Europese Unie was deze beweging zichtbaar. In totaal daalden de horecabestedingen in Duitsland, Frankijken, België en het Verenigd Koninkrijk gezamenlijk met €90 miljard, terwijl de omzet van de foodretail met €40 miljard toenam."
De tweede verschuiving is volgens het rapport van ING zichtbaar tussen de fysieke bestedingen en de online uitgaven. "Naast de sterke omzetgroei van online boodschappen (+50%) en maaltijdbezorging (+35%) is ook het aantal webwinkels dat voedingsmiddelen verkoopt flink toegenomen. Dit komt onder andere omdat meer leveranciers hun producten direct aan de consumenten zijn gaan verkopen", licht ING toe.
Veranderingen voor de leveranciers
Deze verschuivingen pakken niet voor alle leveranciers gunstig uit. Daar waar de meeste voedings- en drankenproducenten - die aan de retail leveren - profiteren, is er ook een grote groep die zich op de horeca focust en dus flink afzetverlies lijdt. "Zij kunnen die veelal niet compenseren met een toename van de verkoop via retail of een eigen webshop", verklaart ING. De bank ondersteunt dit met de cijfers van de NOW-aanvragen. Eén op de vijf voedingsproducenten heeft in het eerste kwartaal beroep gedaan op de steun.
Nu de horeca langzaam weer open mag, passen consumenten hun gedrag wel geleidelijk weer aan. "Toch blijft het belang van foodretail als afzetkanaal in de komende anderhalf jaar groter dan voor de crisis", stelt ING. Dit heeft volgens de bank een aantal redenen, waaronder het feit dat thuiswerken de nieuwe standaard is. Ook zullen veel supermarkten en speciaalzaken er alles aan doen om die extra coronagerelateerde omzet vast te houden. Daarmee is de afzetmarkt voor voedingsbedrijven structureel veranderd.
De uitdaging is daarom om niet té afhankelijk te zijn van één markt of één land, stelt ING. "De pandemie heeft laten zien hoe belangrijk de toegang tot alternatieve afzetkanalen is. Strategische spreiding over meerdere afnemers en afzetkanalen staat nu nog nadrukkelijker op de agenda. Daarnaast betekent de groei van online boodschappen en maaltijdenbezorging dat een groeiende groep leveranciers zal moeten bepalen welke rol online speelt als afzetkanaal voor hun producten."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.