Albert Heijn

Nieuws Agrifoodmonitor

Duurzaamheid belangrijker bij kopen van voedsel

9 Oktober 2021 - Kimberly Bakker

Bij de aankoop van voedingsmiddelen hechten Nederlandse consumenten steeds meer waarde aan duurzaamheidskenmerken als diervriendelijkheid, milieuvriendelijkheid en lokale productie. Dat blijkt uit de Agrifoodmonitor 2021 die Wageningen University & Research uitvoert in opdracht van de Topsector Agri & Food. Verder blijkt dat plantaardige vervangers steeds meer in trek zijn, maar dat degenen op basis van insecten een zeewier veel consumenten nog een stap te ver gaan.

Nederlanders vinden smaak, versheid, veiligheid, betaalbaarheid en gezondheid nog altijd het belangrijkste bij de aanschaf van voedingsmiddelen. Toch is de afgelopen jaren wel een verschuiving zichtbaar in de behoeften. De zogenaamde egocentrische waarden – thema's als hierboven – worden namelijk steeds minder belangrijk in verhouding tot duurzaamheidswaarden. Daarbij moet je denken aan diervriendelijkheid, regionale productie en milieuvriendelijkheid.

"We zien dat 60% van de consumenten duurzame productkenmerken belangrijk vindt. Je kan dan ook denken aan een recyclebare verpakking. Eveneens 60% geeft aan meer te willen betalen voor duurzamere producten", duidt Marleen Onwezen, onderzoeker bij Wageningen University & Research, dat de Agrifoodmonitor uitvoert in opdracht van Topsector Agri & Food.

Vegetarisch en veganistisch
Qua consumentengedrag valt verder op dat brood, groente, fruit, vlees en zuivel nog steeds het meest worden geconsumeerd. Plantaardige vervangers zijn in opkomst, maar hebben het merendeel van de consumenten in Nederland nog niet overtuigd. "Zeewier en insecten gaat Nederlanders toch echt nog even een stapje te ver. Maar voor vis, peulvruchten, noten, zaden en vleesvervangers neemt de interesse wel toe. Zo'n 18% tot 20% geeft aan die producten te willen aanschaffen. In het geval van insecten en zeewier is dat nog maar 5%."

In de periode van 2016 tot en met 2021 is ook een licht stijgende lijn te zien in het aantal flexitariërs, vegetariërs en veganisten. Een trend die ook het Centraal Bureau voor de Statistiek al signaleerde. Het percentage flexitariërs is gestegen van 3,5% naar 7,3%, het percentage vegetariërs van 3,5% naar 4,9% en het aantal veganisten van 0,6% naar 2%. "Opvallend is wel dat mensen die een leefregel als hierboven volgen, minder positief zijn over de agri & foodsector dan mensen die geen van deze leefregels volgen", meldt Onwezen.

Die waardering voor de Nederlandse agri & foodsector is over het algemeen afgelopen jaren overigens wel toegenomen. "In vergelijking met andere sectoren wordt de sector zelfs relatief positief gewaardeerd. Nederlanders hebben meer waardering voor de agrosector dan voor de farmaceutische industrie en energiebedrijven. De waardering gaat vooral over twee zaken: het gevoel van verbinding met de agrarische sector en de bijdrage aan de economie en werkgelegenheid."

Waardering verhogen
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit die ook betrokken is bij de Agrifoodmonitor wil die waardering natuurlijk verder vergroten. Volgens Onwezen kan dat door 'het verhaal te blijven vertellen'. Een experiment laat zien dat de communicatie over de boer achter het product kan helpen om de waardering voor het product én de sector te versterken. "Producten zijn een goede manier om consumenten te bereiken. Hierbij blijkt het té abstract om alleen aan te geven dat het een 'Product van boer Hans' is. Er moet iets meer bij, zoals een verhaal over de 'liefde voor zijn gezin, vrouw en kinderen' of de 'liefde voor zijn werk en product'."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden